Fokke de Jong

Fokke de Jong (1973)

Branche: Mode
Onderneemt met:
 Suitsupply
Grootste succes: hijst de VS in betaalbare pakken
Grootste misser:  opening winkel in goedkoop winkelcentrum Londen

Fokke de Jongs maatpakken doen niet onder voor die van Armani, maar kosten slechts een vijfde.  Zo mertke een criticus van de Wall Street Journal op toen De Jong in 2012 net zijn eerst winkel in New York had geopend. De review bezorgde hem een vliegende start in de VS, een mooie stap in een goed lopende ondernemerscarrière. Waar de ondernemer De Jong zich in Nederland misschien nog een plek moest bevechten als modedilettant in een wereld van 'de juiste smaak', kunnen de Amerikanen geen genoeg krijgen van zijn modieuze, doch betaalbare maatpakken.

Het begon allemaal wat minder glamorous. De gesjeesde rechtenstudent begon in 2000 bovenop de snelweg A4, bij het brugrestaurant van Van der Valk. Met twintigduizend gulden, die hij weer had verdiend als propper bij Club Moulin Rouge in Amsterdam. Het was een betaalbare locatie, waar wel enorm veel zakelijk verkeer langs kwam. Het bleek een slimme zet van de ondernemer die tijdens zijn middelbareschooltijd aan het lyceum in Zwolle vaak feesten hielp organiseren en van alles uitprobeerde. HIj zou die slimme locatiekeuzes herhalen: er zijn veel Suitsupply's te vinden in een business centre of op vliegvelden.  

Suitsupply: omzet richting 100 miljoen euro

Met meer dan 35 winkels in verschillende landen en een omzet die richting de honderd miljoen euro loopt, kun je zeker over een daverend succes voor Fokke de Jong spreken. Wat is het geheim van zijn succes? De ondernemer weet zich onderscheidend te positioneren. Maatpakken zijn ofwel heel duur en formeel, of worden door mensen als  moetje gekocht bij een goedkope retailer die in 'plakpakken' doet. Suitsupply heeft met succes de markt voor betaalbare luxe gepakt en weet via eigenzinninge en provocerende reclame een hip imago te creëren. 

De in Friesland geboren kleermaker kan kwaliteit leveren, zonder dat er een torenhoog prijskaartje aan hangt. Net als ketens zoals Zara, H&M  en WE koopt De Jong hij zijn materialen direct in en laat hij de pakken in eigen ateliers in Europa en Azië produceren. Hij schakelt dus de groothandel uit en kan daardoor op productiekosten besparen. Wat hij ook slim doet: hij kiest niet altijd voor de duurste locaties om zijn winkels te vestigen. Volgens de ondernemer moet een locatie bijzonder zijn en een goede winkelervaring geven. Ook op deze manier zorgt hij dus voor dat hij niet te veel risico neemt. 

Jort Kelder helpt

In 2008 had Suitsupply een minder jaar. Een aantal winkels bleken op een verkeerde plek te liggen en ook dreigden de ontwerpen van de kleding wat gewoontjes te worden. Mede met behulp van een voor Jort Kelder ontworpen pak, waarvoor Kelder ook reclame maakte, staat De Jongs merk weer helemaal voor een rijke bravoure. De ondernemer schuwt vergaderingen. Zelf vindt hij dat hij soms te weinig risico neemt. Wat zijn volgende stap is? Voor dit jaar staat Sjanghai op het verlangslijstje, maar de focus blijft voorlopig op Europa en de Verenigde Staten.