Kalo Bagijn

Kalo Bagijn (1971)

Branche: financiële dienstverlening
Bekend van:
  BinckBank, Brand New Day
Grootste succes: verkoop BinckBank
Grootste misser: als je een studie economie afblazen een misser noemt...

Van drop-out naar miljonair

Voor iemand die zijn studie economie niet afmaakte omdat hij slecht was in het vak statistiek, heeft hij het ver geschop. Zelf noemt hij het de beste keuze van zijn leven. Bagijn, opgegroeid in Doorn, is iemand die gelooft in hard werken, maar je moet wel iets doen waar je hart ligt. En een beetje geluk hebben ook. 

Bagijn begon zijn loopbaan bij IMG Holland, als effectenhandelaar. In 2000 richtte hij samen met collage Thierry Schaap online beleggingsbank BinckBank op. Online aandelenhandel was niet nieuw, maar de aanpak van de ondernemers wel. De transactiefee die banken rekenen was gemiddeld 1,5%. BinckBank verlaagde de de fee per transactie naar 0,1 %.

Daarmee toonden ze aan dat er een hoop lucht zat in de tot dan toe gangbare prijzen. Ze werden een echte marktvechter, die vooral geliefd raakte bij particuliere beleggers. In 2004 verkochten ze hun bedrijf aan optiehuis AOT. BinckBank kreeg daarmee een notering aan Euronext Amsterdam. In 2009 verliet Bagijn BinckBank om een nieuw bedrijfop te richten.

Aanval op pensioenverzekeraars met Brand New Day

Samen met Schaap startte hij Brand New Day. Met de online pensioenverzekeraar wilde hij dit keer de markt van de beruchte woekerpolissen opschudden. Ook daar hanteert hij hetzelde principe als bij BinckBank. Flink tegen de bestaande orde aanschoppen door klanten voor te houden hoe ze door bestaande verzekeraars belazerd worden met te hoge kosten. Qua marketing is Brand New Day (BND) in ieder geval een echte Challenger. Zo adverteren de ondernemers met een Ontwoekerpakket, waarbij ze slim inspelen op de maatschappelijke verontwaardiging over de Woekerpolisaffaire.

Of Brand New Day net zo'n succes gaat worden als BinckBank, moet nog blijken. De markt is in ieder geval een stuk moeilijker te veroveren. De ondernemers hebben te maken met strenge regelgeving. Bij het begin in 2010 boden de ondernemers nog geen echte pensioenen aan, maar alleen polissen waarmee ondernemers of werknemers naast hun werkgeverspensioen konden bijsparen.

Brand New Day wordt volwaardige marktpartij

In 2011 ging BND al een samenwerking met ASR aan om beschikbare premies (vorm van werknemerspensioenen) aan te kunnen bieden. Eind vorig jaar heeft het een kleine levensverzekeraar overgenomen en sinds maart 2013 hebben Bagijn en Schaap toestemming om ook pensioenen op basis van levensverzekeringen en risicoverzekeringen aan te bieden. Dit laat zien dat BND meer is dan een reclamestunt, want met deze stap positioneren ze zich als voorwaardig alternatief voor pensioenfondsen en pensioenverzekeraars. Kortom, Bagijn zit er nu vol in.