Kees Zegers

Kees Zegers (1969)

Branche: internet, media
Ondernemingen:
Not Just Film (verkocht 1995, nu Y&R/NJF), mede-oprichter Nu.nl (verkocht in 2001), Netdirect, Veritate, Tripolis Solutions, AcceptEmail, Yes Hello, LikeFriends
Grootste succes: Nu.nl
Grootste misser:  e-mailnieuwsdienst Sapenda (moest een soort Nu.nl via de e-mail worden)

Met meer dan 15 bedrijven op zijn naam, behoort Kees Zegers in Nederland tot het kleine groepje van geslaagde internetpioniers uit de jaren 90. Hij begon als copywriter en verkocht op 26-jarige leeftijd zijn eerste reclamebureau om zich op internet te storten. Adam Curry vormde voor hem de inspiratie om met het toen nog nieuwe medium aan de slag te gaan. Samen met whizzkid Sacha Prins begon Zegers het bedrijf Virtual Industries: websites bouwen voor bedrijven. Veel van zijn projectjes leverden helemaal niets op. Totdat hij samen met Prins, Merien ten Houten en Robert Klep, de twee oprichters van Ilse media, in 1999 de website Nu.nl oprichtte. Daarmee was hij de eerste in Nederland die 24 uur per dag nieuws kon aanbieden.

Dit tekent zijn ondernemersstijl: Nu.nl werd na een paar uur vergaderen opgericht. Verder was het gewoon rammen. Zo heeft Zegers veel ondernemingen tot een succes kunnen maken. Hij is afkomstig uit een ondernemend gezin en totaal niet bang om risico te nemen. Zegers is iemand die maandelijks 20 handtekeningen onder contracten zet en daar niet warm of koud van wordt. Je zult hem nooit in de rol van operationeel directeur zien. Hij is iemand die graag creaties maakt, coacht, maar bij meer dan 20 man personeel in dienst zenuwachtig wordt: op naar het volgende project.

Nu.nl te vroeg verkocht

Hij heeft een broertje dood aan plannen en gelooft hij dat je geen agenda bij moet houden. Zo stel je je open voor kansen en mogelijkheden op je pad komen. Wispelturig, creatief, maar soms ook iets te impulsief. Zo heeft Zegers zowel Nu.nl als zijn e-mailmarketingbedrijf Netdirect te vroeg verkocht, nog voor het moment dat de bedrijven echt heel groot werden.

In 2013 was Zegers nog betrokken bij Tripolis (e-mail marketing software) en AcceptEmail (factureren per-email, waarbij je met twee muisklikken kunt betalen). Die twee zegt hij verder internationaal te willen uitbouwen. Zegers - hij zegt ouder en wijzer geworden te zijn - is een tijdje uit beeld geweest, heeft ook een boek geschreven over ondernemen en spreekt regelmatig op congressen.

Toch is Zegers iemand voor wie zijn privacy heilig is. Hij woont op het platteland in Abcoude en ontsnapt 6 maanden per jaar aan alle hectiek. In zijn eentje zeilt hij dan ergens rond in de Middellandse Zee.

Sinds 2012 werkt hij met compagnon Stef de Jong aan socialmediabureau LikeFriends. Ze hebben nu 5 man in dienst, maar dat zullen er dit najaar snel meer worden, belooft hij.