Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ondernemers

Marc Schröder

Vault79, Fashiolista

Branche: online mode, venture capital
Investeert in:
Fashiolista.com, Beeboxx, Vault79.com
Grootste succes: Tango van 0 naar 65 pompen
Grootste misser: Biedenenwonen.nl

Marc Schröder (1971) is een serial entrepreneur die in het zakendoen steevast samen optrekt met Michiel Muller. De rode draad van hun activiteiten: bestaande markten opschudden met een nieuwe, liefst goedkopere formule.

Tango

Dat lukte de eerste keer in 2000 met Tango, het onbemande zelftankstation dat als prijsbreker Shell, BP en Texaco te lijf ging. Voor de goede orde: Tango was opgezet vanuit Petroplus, het bedrijf van onder meer Marcel Poecke. Schröder was management trainee bij Petroplus, werkte het businessplan uit en werd later als directeur het gezicht van de benzinestunter Tango. Hij ziet zichzelf als oprichter van het bedrijf, dat in 2004 door Petroplus werd verkocht aan Kuwait Petroleum. Schröder bezat een belang van vijf procent in de keten van 65 onbemande pompen.

Route Mobiel

Na het benzineavontuur begon Schröder, zoon van Martinair-oprichter Martin Schröder, in 2004 samen met Muller met Route Mobiel. Met verzekeraar SNS als aandeelhouder zetten de twee een pechhulpdienst in elkaar door gebruik te maken van de bestaande sleepdiensten, waarboven een merk werd gehangen. Vervolgens werd hun service als grote uitdager van de Wegenwacht in de markt gezet, met brutale spotjes. Doordat de ANWB geïrriteerd reageerde, kreeg Route Mobiel exact wat nodig was: rumour around the brand. In korte tijd verzamelde Route Mobiel honderdduizenden klanten. Bij de beursgang van SNS Reaal in 2006 verkochten de oprichters hun meerderheidsbelang. De echte groei was er daarna snel uit bij Route Mobiel, dat zijn reclame ook wat milder van toon maakte.

Bieden en Wonen

Biedenenwonen.nl werd in 2008 door Schröder, samen met Muller en Albert Akkermans (ex-GameGate), opgezet om de huizenmarkt een schop te geven middels een online huizenveiling. Dat kreeg niet echt vaart, mede door de neergang in de woningmarkt. In 2011 verkocht Schröder zijn aandelen aan Akkermans. 

Mode: Vault79, Fashiolista

Begin 2011 investeerde Schröder in social mediawebsite Fashiolista. Eind 2011 kondigden Muller en Schröder een online veiling aan van mode: Vault79. Sanoma stapte in 2012 in als investeerder. Schröder is – zoals altijd samen met Muller – ook adviseur van LaDress.com, de modewinkel van Simone van Trojen.