Oscar Kneppers

Rockstart

Branche: business acceleration, media
Onderneemt met:
Rockstart.com, Iconomy, (voorheen) Emerce, Bright
Grootste succes: Emerce, in de aanloop naar de internetbubbel
Grootste misser: Bright. Prachtblad, goed bedacht evenement, maar het is nooit echt gaan vliegen

In 1998 begon internetuitgever Oscar Kneppers (1966), daarvoor nog bij IDG de uitgever van Net magazine en Webwereld, voor zichzelf met Emerce, het blad plus website plus event (Industry Day) over online business. Dat liep tijdens de internethype van eind jaren negentig vorige eeuw bijzonder goed. In 2001 nam Maarten van den Biggelaar met Quote Media een meerderheid van 51 procent in Emerce. Als het in 2003 minder gaat, krijgen beide aandeelhouders ruzie en volgt een faillissement waaruit uitgever VNU blad en site koopt om er een doorstart mee te maken. In 2008 wordt het blad door een management buy-out verzelfstandigd door uitgever Gijs Vroom.

Bright

Kneppers is dan al lang druk met Bright, ook een techlifestyle blad annex evenement, dat zich meer richt op consumenten en geïnspireerd lijkt op Wired. Vanaf 2005 is de crossmedia titel live, eind 2006 lukt het om een evenement van de grond te krijgen, BrightLive. Er komt zelfs een videokanaal, Bright.TV, dat ook op de publieke tv-zender een reeks programma's aflevert. Media-ondernemers Annemarie van Gaal en het investeringsfonds Van den Ende & Deitmers namen in 2007 een belang in TechMedia, het bedrijf boven Bright. Bright slaagt er niet in vaker BrightLives te organiseren. In mei 2008 werd Bright gekocht door uitgeverij NDC|VBK.

Rockstart

Na een sabbatical richtte Kneppers in 2011 Rockstart op, een bedrijf dat tech startups helpt succesvol te zijn. Belangrijkste middel is de Rockstart Accelerator, die vanaf maart 2012 tien startups in een pressure cooker van drie maanden klaarstoomt voor het grotere werk. Rockstart werd uitgeroepen tot de beste investeerder tijdens de Dutch Startup Awards in 2012.