Peer Swinkels

Peer Swinkels (1975)

Branche: drankindustrie
Onderneemt met:
 Bavaria
Grootste succes: Hugh Heffner voor een commercial strikken
Grootste misser: tot nu toe geen spatje
 

Bierproducent Bavaria is het familiebedrijf van de familie Swinkels. Van de ongeveer 1000 medewerkers komen er 27 uit de familie, allen uit de 7e generatie. De directie bestaat uit vijf neven en één niet-familielid. En binnen die directie neemt Peer Swinkels, als verantwoordelijke voor marketing, een belangrijke rol in. Hij heeft er de afgelopen jaren met zijn brutale marketingaanpak voor gezorgd dat mensen over al in de wereld nu ook zijn Brabantse bier kent. 

Als kleine jongen was het Peer vanzelfsprekend dat hij ook in het bedrijf zou komen, maar dat veranderde tijdens zijn studie in Rotterdam. Hij begon bij Unilever; Bavaria leek ver weg na zijn afstuderen. Maar toen kwam toch de dag dat een delegatie van de familie voor de deur stond. Het moment was aangebroken dat de 7e generatie de 6e zou aflossen. Peer wist dat hij in een mooi bedrijf zou stappen.

Peer Swinkels steekt Bavaria in nieuw jasje

Peer heeft vervolgens het merk Bavaria grondig afgestoft. Zijn merkrestyling is niet onopgemerkt gebleven. Alles waar de naam Bavaria op staat, is de afgelopen jaren van aanzien veranderd. Van glas tot viltje, en van taps tot uithangborden. Dankzij hem staat Bavaria nu vooral bekend om de commercials met acteur Mickey Rourke en Playboy-oprichter Hugh Hefner, maar ook op de achtergrond is ontzettend veel gebeurd.

Zo zijn er afgelopen jaar bijvoorbeeld anderhalf miljoen samples in de markt gezet om van een merk van 'goedkoop' bier een cool merk te worden. Ook durft de ondernemer het aan om weer met alcoholvrij bier de markt op te gaan - sinds het Buckler-drama van eind jaren tachtig niet echt populair meer. 

Bavaria-jurkjes WK 2010

De grootste stunt die Swinkels heeft uitgehaald is niet de herintroductie van alcoholvrij bier, maar de gewaagde guerrillamarketingactie tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika in 2010. Samen met Olcay Gülsen liet hij Oranjejurkjes maken. De vrouwen die in de sexy oranje jurkjes stonden te juichen werden direct opgepakt door de WK-organisatie: reclame door niet-sponsoren was verboden. Toen de Bavaria-meiden weer op vrije voeten waren, hadden alle grote nieuwszenders er aandacht aan besteed. Het was een campagne voor de Nederlandse markt, maar ging de hele wereld over en er is zo’n 25 miljoen euro aan pr-waarde mee gecreëerd.