Pieter Zwart

Branche: e-commerce
Onderneemt met:
Coolblue
Grootste succes: hypergroei in online elektronica
Grootste misser: de nummer 2 blijven, naast die andere blauwe gigant Bol.com

Webshops

Pieter Zwart (1977) rolde in 1999 met Paul de Jong en Bart Kuijpers uit de Rotterdamse collegebanken en begon vanaf de zolderkamer met online retail. In 2000 was mp3man.nl de eerste website, gevolgd door PDAshop.nl een jaar later. Digicamshop.nl en Belgische tegenhangers Mp3man.be, PDAshop.be en Digicamshop.be volgden.

Groei

Inmiddels heeft Zwart het claimen van nicheshops rond gadgets, elektronica en ander spul met een stekker eraan tot kunst verheven: in totaal  244 webshops en 300 werknemers onder de vlag van Coolblue. Er kwamen ook bakstenen winkels, dat zijn er inmiddels 5. De groei ging en gaat nog steeds in een moordend tempo. In 2005 stootte Coolblue zelfs door tot de top drie van snelst groeiende technologiebedrijven, de Fast50. Ook in 2012 groeide Coolblue ondanks zijn behoorlijke omvang nog met 48 %, tot 168 miljoen euro.

Merk Coolblue

Lange tijd was Coolblue een onbekende naam, de holding achter de talloze webshops die de drie oprichters dreven. In 2011 besloten ze echter de merknaam Coolblue meer tot leven te wekken, in een nieuwe huisstijl in de kleuren oranje en blauw. De winkels maken het merk verder zichtbaar, nieuwe filialen in Gent, Amsterdam en Utrecht stonden in 2013 nog op stapel. Coolblue grossiert in Thuiswinkel Awards en werd meermalen uitgeroepen tot beste webwinkel van Nederland.

Pieter Zwart

Zwart zelf bleef altijd ceo van zijn bedrijf en brengt volgens eigen zeggen de vaart, de schwung en het enthousiasme mee waarmee hij zijn medewerkers stimuleert. 'Elke dag een beetje beter' en 'Doe het!' zijn de vaakst gehoorde motto's uit zijn mond. Emerce zette de ondernemer in 2010 bovenaan zijn lijst E-commerce 25. In 2012 kreeg hij als online ondernemer van het jaar de LOEY-award, een prijs in het leven geroepen door Joop van den Ende en Hubert Deitmers van investeerder Endeit. De jury, bestaande uit Reinout Oerlemans, Bernhard van Oranje, Michiel Mol, Daniël Ropers en Peter Driessen, selecteerde de winnaar op basis van innovatie, passie, resultaten, voorbeeldfunctie en inzet voor de online branche.