Blendle

Om Blendle, live gegaan eind april, kom je in een Startup van het Jaar-verkiezing nauwelijks heen. Klöpping en Blankesteijn maakten dan ook veel vrienden, sinds ze in 2013 aan de slag gingen met een bijdrage uit de innovatiepot van de perswereld.

Uitgevers beschouwen Blendle als een nieuw soort paywall en daarmee een extra sales- en marketingkanaal voor hun uitgaven, lezers voor wie gratis content te vaak wat dunnetjes is, zitten niet vast aan een rits abonnementen en freelance journalisten zouden via Bendle extra inkomsten kunnen genereren met hun werk. En de media zelf schreven natuurlijk ook gretig over het platform.

Dankzij die overvloedige media-aandacht klopten de Duitse uitgever Axel Springer (bekend van Bild) en de New York Times aan bij de Utrechtse startup. Samen staken ze in oktober 3,8 miljoen dollar in de Sprout Challenger, in ruil voor 23 procent van de aandelen.

Blendle heeft inmiddels 130.000 geregistreerde gebruikers, over de omzet doet het geen uitspraken. Het verdienmodel lijkt op dat van de Apple-kiosk: 70 procent van de artikelprijs krijgen de uitgevers, 30 procent houdt Blendle voor zichzelf. 

Meer over Blendle

Sprout Startup van het Jaar 2014

Tom Kabinet
Klaas Joosten
Blendle
Undagrid
Fastr