Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout Startup van het Jaar 2017

Flow.ai

Wat: Softwareplatform voor chatbots
Wie: Sander Wubben (37), Gijs van de Nieuwegiessen (36) en Murat Ozmerd (40)
Sinds: 2016
Funding: seed-ronde in 2016

Flow.ai speelt zich wereldwijd in the picture met zijn platform voor inteligente chatbots. Bedrijven kunnen hun eigen (AI-)chatbots maken met Flow.ai, dat sinds oktober 2017 live is. Ontwikkelaars kunnen via het platform – zonder te hoeven programmeren – zogeheten conversatie-flows inrichten en de achterliggende kunstmatige inteligentie trainen om de juiste antwoorden te geven.

Medeoprichter Sander Wubben heeft een achtergrond in de kunstmatige intelligentie en een doctorsgraad in Natural Language Processing, de andere twee oprichters, Gijs van de Nieuwegiessen en Murat Ozmerd, hebben juist ervaring in de interface-hoek. Het drietal merkt dat de vraag naar chatbots en voice applicaties explosief toeneemt. Tegelijkertijd komen ze tot de conclusie dat professionele tools om chatbots te maken nauwelijks te vinden zijn. De middelen die wél beschikbaar zijn, werken vaak niet lekker vanuit het perspectief van design.

De vraag naar Flow-ai is duidelijk: voorspeld wordt dat over een jaar of twee 80 procent van alle bedrijven een chatbot heeft of er in ieder geval eentje wil hebben. Ook is de verwachting dat tegen die tijd meer zal worden uitgegeven aan de ontwikkeling van chatbots dan aan apps. Inmiddels hebben zich bijna tweeduizend gebruikers geregistreerd met een account. Ook grote bedrijven maken gebruik van het platform, zoals MediaMarkt, ARAG, APG en Achmea. Een eerder prototype werd vorig jaar op de techbeurs Web Summit in Lissabon uitgeroepen tot één van de meest populaire AI-startups.

De volgende stap is integratie met WhatsApp en verdere ontwikkeling van voice applicaties. “We verwachten dat voice een enorme vlucht gaat krijgen. Over een aantal jaar heeft een groot deel van de huishoudens een voice assistent in huis, zoals de Echo van Amazon. Veel bedrijven zullen zich daar dan ook op gaan richten. Wij kunnen daarbij helpen”, zegt Wubben. “We zijn nog wel aan het schaven aan ons verdienmodel. We denken bijvoorbeeld ook aan het betalen voor extra functionaliteiten.” Flow.ai verdient daarnaast geld door opdrachten uit te voeren voor bedrijven. De werkzaamheden voor MediaMarkt zijn daar een goed voorbeeld van. 

Internationaal is er interesse voor de diensten van Flow.ai en de ondernemers willen daar nu vol op inzetten. “Dat betekent dat we een aanzienlijk marketingbudget nodig hebben. Ook moeten we onze development- en sales-inspanningen flink gaan opschalen. Daar is geld voor nodig”, zo legt Wubben de financieringsbehoefte uit. De oprichters zijn op zoek naar investeerders die verstand hebben van internationale uitbreiding. “We zoeken naar mensen die al eerder met dat bijltje hebben gehakt. We zijn overigens ook al in gesprek met een investeerder die ons wil helpen met de internationale stap, maar goede nieuwe partners zijn altijd welkom.”