Lightyear

Wat: Auto op zonne-energie
Wie: Lex Hoefsloot, Arjo van der Ham, Koen van Ham, Martijn Lammers, Qurein Biewenga
Sinds: 2016
Funding: informals en pre-orders

Stel je voor hoe het is om in een auto te rijden en nooit naar het pompstation te moeten. De startup Lightyear van Lex Hoefsloot (26) c.s. werkt aan de eerste commerciële zonne-auto. Een auto met een zonnedak, dat in een dag voldoende elektriciteit zou moeten opwekken voor de dagelijkse ritjes zonder bij te stekkeren. Elk jaar rijden we 9.500.000.000.000 kilometer op fossiele brandstoffen, oftewel: een lichtjaar. Hoefsloots BHAG is het om de mensheid voor het jaar 2035 dezelfde afstand af te laten leggen op natuurlijke energie.

Solar Team

Hoefsloot (27) en zijn team waren als studenten lid van het succesvolle Solar Team van de Technische Universiteit Eindhoven. Nu borduren ze daarop voort met een vierwielaangedreven variant op de Stella en Stella Lux, met een actieradius van 800 kilometer en een topsnelheid van 180 km/u. De lancering van Lightyear was in 2017 goed voor veel aandacht in en buiten Nederland, en die kwam deels van potentiële kopers. Voor 119.000 euro komt de Lightyear One namelijk eind 2019 op de markt, en er zijn inmiddels tien kopers die de volle mep vooruitbetaalden om als eerste te beschikken over het wonder. Een aanbetaling van 20 mille kan overigens ook. Lightyear wil 1000 exemplaren van zijn eerste model verkopen.

Investeerder

Lightyear won verder prijzengeld in de Postcodeloterij Green Challenge en ontving op de Consumer Electronics Show in Las Vegas de Climate Change Innovators Award, voor bedrijven die 'via baanbrekende innovaties klimaatverandering helpen tegen te gaan'. Maar om de Lightyear daadwerkelijk in productie te laten gaan, is nog een schep serieus geld nodig. De dertig miljoen die Hoefsloot daarvoor nodig denkt te hebben, moet loskomen bij investeerders zodra hij later in 2018 het eerste prototype kan laten zien. Luchtfietserij? "Een zonneauto is in principe goedkoper dan een ‘normale’ auto. De batterij is kleiner, elektrische motoren zijn niet moeilijk en zonnecellen zijn zeker in de toekomst heel goedkoop. Dus dat wordt zonder twijfel de goedkoopste manier om te rijden. En het kan heel snel gaan."

 

 

 

Sprout Startup van het Jaar 2017

Homerun
semiotic.jpg
Ikbenfrits
Scoozy
Flow.ai, Murat Ozmerd, Sander Wubben, Gijs van de Nieuwegiessen
Synple