Scoozy

Wat: Scootmobiel 2.0
Wie: Job van de Kieft en Jan Willem van Gent
Sinds: 2016
Funding: 1,2 miljoen euro

Traditionele scootmobielen zijn onveilige en achterhaalde voertuigen die dringend toe zijn een een update, vindt het Delftse Scoozy. "De markt staat al 40 jaar stil qua innovatie", aldus Scoozy-medeoprichter Job van de Kieft. Scoozy sleutelt in Delft aan een nieuwe vierwieler, met grotere wielen, onafhankelijke vering en een joystick in plaats van een vervaarlijk zwenkende stuurkolom. Om de vierwieler net zo wendbaar te maken als een driewieler heeft de Scoozy vier sturende wielen. Het karretje krijgt ook een boordcomputer mee. De gegevens daaruit kan het bedrijf in Delft desgewenst uitlezen om preventief te onderhoud doen, bijvoorbeeld omdat het systeem meldt dat de accu aan vervanging toe is.

Eerste serie uitverkocht

Van de Kieft en medeoprichter Jan-Willem van Gent begonnen in 2016 met hun bedrijf en haalden onder meer 350.000 euro aan vroegefasefinanciering op bij de RVO, voor een zogeheten “geloofwaardig prototype”. In de herfst van 2017 kwam daar 850.000 euro bij, afkomstig van een tiental business angels. Met dat geld wordt de eerste serie dit jaar gefabriceerd. De ondernemers krijgen ondertussen hulp van een aantal ervaren rotten uit auto- en elektronicabranche, waaronder (ex-)medewerkers van Philips, Honda en TNO. Tot nu toe werden er 20 Scoozy’s voorbesteld, met een aanbetaling van 1000 euro per stuk. Daarmee is de eerste serie uitverkocht. Begin 2019 wordt de productie opgeschaald. Ook voor de tweede serie lopen inmiddels de reserveringen binnen.

Rechtstreekse verkoop

Als Van de Kieft zijn groeiplannen wil realiseren moet daar nog een smak geld bij: het doel is om binnen 5 jaar 10.000 stuks te hebben verkocht. Dan is het break-even punt al wel bereikt. “Vanaf 1000 stuks per jaar hebben we een duurzaam bedrijf, en gaan we lekker." Scoozy verwacht veel van de losse verkoop. “We mikken niet op gemeenten. Die kijken maar naar twee dingen: voldoet ie aan de wet, en is het een lage prijs. Onze doelgroep wil niet via de gemeente, maar wil zelf beslissen wat hij of zij krijgt, en met welke actieradius en kleur. Bij een gemeente ga je over vier schijven en moet je nog maar hopen dat het verkregen model aansluit op je behoeften." Van de Kieft ziet de scootmobielmarkt als een eerste stap in tal van mogelijke toepassingen. Zo verkocht hij al de eerste Scoozy aan “een grote logistieke partij” die overweegt om de vierwieler in te zetten voor pakketbezorging met als voordeel dat je overal mag rijden en parkeren.

Sprout Startup van het Jaar 2017

Synple
Homerun
semiotic.jpg
Ikbenfrits
Scoozy
Flow.ai, Murat Ozmerd, Sander Wubben, Gijs van de Nieuwegiessen