Crisp

Wat: Online versmarkt
Wie: Tom Peeters (34), Michiel Roodenburg (33), Eric Klaassen (34) en René Bink (46)
Sinds: 2018
Funding: 3 miljoen euro seed
Website: Crisp.nl

Zo snel kan het gaan: Tom Peeters, voorheen manager bij webmeubelwinkel Westwing, en zijn compagnons begonnen in april 2018 met Crisp, de online supermarkt in vooral verse, lokale producten, en in november van dat jaar gingen ze al live. Mede dankzij een seedronde van 3 miljoen – een record voor Nederlandse begrippen. De belofte van Crisp: ‘dé online supermarkt voor iedereen die van goed eten houdt. Vers van de makers en kwekers, via de Crisp-app bezorgd naar jouw keuken.’ Zie het als een digitale zatermarkt, met bij de start al 1200 producten van diverse bakkers, kaasmakers en vissers.

Plaats naast Picnic

Volgens Peeters is er plaats genoeg naast Picnic, en als je hem hoort, is het alsof die online supermarkt niet eens bestaat: “Crisp is het grootste initiatief op gebied van food in de afgelopen jaren. Met een radicaal andere aanpak, helemaal gebouwd op eigen technologie en met een diepe kennis van food hebben wij de potentie om op een positieve manier te veranderen hoe mensen eten.“ Het model van Crisp is helemaal van deze tijd: alles betrekt het rechtstreeks van de bron, de middle man heeft dus het nakijken.

De 3 miljoen funding van informals zijn voldoende om de app uit te bouwen en met 30 man vanuit een distributiecentrum in Amsterdam de eerste klantengroep te bedienen – landelijk, waarbij Crisp de bezorging overlaat aan derden. Alles voor de BHAG: “Crisp maakt beter eten bereikbaar voor meer mensen. Wij bouwen dé plek voor beter eten in Europa en drijven verandering in de voedselketen.”

Lees ook: Deze ondernemer lanceert vandaag een online versmarkt met 3 miljoen startkapitaal 

Sprout Startup van het Jaar 2019

Felyx, Quinten Selhorst, Maarten Poot
Crisp, Tom Peeters
Brenger