Shypple

Wat: Booking voor scheepslading
Wie: Jarell Habets (27)
Sinds: 2016
Funding: circa 2 miljoen euro
Website: Shypple.com

Tijdens zijn studie Finance aan de Erasmus Universiteit had Jarell Habets een bijbaantje bij een expediteur in de Rotterdamse haven. Expediteurs zijn de middle men van het zeevervoer: ze hebben contact met importeurs en exporteurs en rijgen zo de gehele vervoersketen aaneen. Dat bracht Habets op het idee voor Shypple: wat als je, net als in de reisbranche, die expediteurs zou kunnen overslaan via een digitaal platform dat vraag en aanbod samenbrengt en alle papieren rompslomp en regelarij overzichtelijk maakt?

Kosten wereldhandel omlaag

in 2016 begon Habets aan zijn startupavontuur, een jaar later ging het live en inmiddels draait Shypple volop. Het maakt het voor bedrijven simpeler en goedkoper om goederen intercontinentaal te verschepen. “Wij zorgen ervoor dat de kosten van wereldhandel tot wel 25% kunnen dalen.” Dat ook (online) retailers kansen zien in Shypple, bewijst de funding die het heeft opgehaald: in enkele ronden, die optellen tot 2 miljoen euro, stapten grote namen als Patrick Kerssemakers van fonQ, platform-investeerder Laurens Groenendijk (Treatwell, Just-Eat, Hiber) en Bas Beerens van WeTransfer in.

Digital fright forwarding

Habets houdt wel van een uitdaging, want het is een reuzeklus om de traditionele handelswijze in de scheepvaart om te buigen. “Er zijn wereldwijd maar ongeveer 5 serieuze spelers op het gebied van digital freight forwarding. Het is namelijk erg complex om die ‘handje klap’-business over e-mail, telefoon en fax te moderniseren.” Habets doet dat met een cloud-applicatie waarin alle partijen hun boekingen, documenten en communicatie met elkaar kunnen afhandelen.

Series A-ronde

Je ziet het wel voor je, maar slaat het ook aan? Zeker: Shypple groeit 15 procent maand-op-maand. “En er is in deze erg conventionele ‘trillion dollar market’ nog veel ruimte om te groeien. In maart openen we onze tweede vestiging in Hong Kong, en later dit jaar wil ik een series A ronde doen om vanuit Rotterdam ook Duitsland, België en Noord-Frankrijk te gaan bedienen.”

Unicornambities

“Onze impact van Shypple is geen oplossing voor een willekeurig ‘1st world problem’. Als de booking.com van de zeevracht verlagen wij de drempel tot wereldwijde handel en we dringen de kosten van bureaucratie terug. Wij staan voor meer handel en een transparantere wereld. Daarnaast willen wij Nederland als handelsnatie en tech hub op de kaart zetten, want wij hebben unicorn ambities!”

BHAG: “In 2025 kan ieder bedrijf ter wereld via Shypple met enkele muisklikken een intercontinentale handelstransactie volbrengen!”

Lees ook: Shypple wil de Booking van de zeevaart worden

Sprout Startup van het Jaar

Brenger
Felyx, Quinten Selhorst, Maarten Poot
Crisp, Tom Peeters