Het verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse ondernemers (column)

Waarom vinden we Amerikaanse ondernemers en startups zo groots en meeslepend? Wij Nederlanders kunnen dat toch net zo goed, vindt Sprout hoofdredacteur Karin Husslage.

In oktober namen we met een groep members bij YES!Delft, voor een kijkje namen achter de schermen bij een paar van de succesvolste startups in de incubator. They blew my mind… hun schaalgrootte was vrijwel direct internationaal, met gemak bluften ze megaorders binnen (kunnen we die technologie leveren? Tuurlijk!) en ze twijfelen niet eens over het bestrijken van niet één, maar meteen vier of vijf continenten. Indrukwekkend, evenals de financiering en subsidiebedragen die ze hierbij binnen harken.

Ik heb weleens de neiging om dit soort bedrijven af te doen als ‘on-Nederlands’. Van Amerikanen zijn we het gewend: hoog van de toren blazen over je prestaties, niet onder willen doen voor wie dan ook en qua doelen alleen maar praten in superlatieven. Wat weerhoudt ons ervan om hetzelfde te doen?

We kunnen alle geijkte argumenten weer eens op tafel gooien: de zesjescultuur, de doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-mentaliteit en de nuchterheid van Nederlanders. Maar werpen ondernemers niet automatisch al die argumenten van tafel? Het valt me elke keer weer op: geen enkele wet is toepasbaar op ondernemers, ze zijn in geen enkel hokje te stoppen. Ondernemers denken anders, leven anders, werken anders. Laten zich niet weerhouden door ‘zo hoort dat’ en ‘dat kan niet’. Laten gaan dus, die bezwaren, zou je zeggen.

Voor het nieuwe jaar daag ik je daarom uit: neem eens een grotere stap dan je gewend bent. In deze editie kun je daarvoor inspiratie opdoen. Lees maar eens het interview dat we hadden met Nathan Blecharczyk, de medeoprichter van AirBNB (p.xx). Hij legt uit hoe lastig de tegenstand van de gevestigde orde is, maar hoe hij en zijn compagnons tóch door blijven gaan omdat ze het grotere geheel voor ogen houden: de manier veranderen waarop mensen reizen. Ook groots is het werk van ‘onze’ Renny Ramakers, oprichter van Droog Design (p.xx). Voor haar nieuwste project gaat ze een megachallenge aan: kunnen we het concept ‘stad’ op een andere manier invullen? Niet door te denken in oplossingen voor concrete problemen of directe vragen, maar door te graven naar het wat en waarom daar áchter. Een laag verder, een stap groter. Hoe ver ga jij in 2015?