Waar zijn de vrouwelijke ondernemers? (column)

Vrouwelijke ondernemers zijn in de minderheid, maar vragen ook veel te weinig om aandacht, vindt Sprout hoofdredacteur Karin Husslage. Ze roept vrouwen op om harder van de toren te blazen.

'Waar zijn de vrouwelijke ondernemers bij Sprout? Er zijn er toch zeker meer dan jullie laten zien? Of mogen vrouwen zich niet aansluiten bij Sprout, met de slogan "new boys network"?' Ik heb deze vragen de afgelopen jaren héél vaak gekregen. Laat ik beginnen bij het belangrijkste: natuurlijk zijn vrouwen net zo welkom als mannen! Die slogan is figuurlijk bedoeld: Sprout zet zich af tegen het old boys network, met vriendjespolitiek en behoudende werkwijze. Wij zijn er voor de nieuwe generatie ondernemers, die onderneemt om echt iets te veranderen in de wereld, en die dat helemaal zelf doet, met een goed doordacht plan, flinke portie begeisterung en talent.

Minderheid

Maar dat vrouwelijke ondernemers in de minderheid zijn, daar kan ik niets mooiers van maken. De cijfers zijn duidelijk: minder dan eenderde van de ondernemers in Nederland is vrouw. Daarvan is ook nog eens meer dan de helft zzp’er, en dus ‘officieel’ geen ondernemer.

Waar dat ‘m in zit? Ik gok erop dat het samenhangt met een kinderwens danwel de zorg voor kinderen, gecombineerd met minder interesse voor bedrijfskundige topics. Een eigen bedrijf vraagt veel van je, en als je geen zin hebt om al je tijd en energie te steken in het opbouwen daarvan omdat je interesses elders liggen, dan is een baan in loondienst of bestaan als zzp’er een comfortabel alternatief. Dat geldt blijkbaar vaker voor vrouwen dan voor mannen.

Aandacht vragen

Ik vind die scheve verdeling eigenlijk niet zo’n interessante discussie. Wat mij meer ergert is hoe makkelijk mannen aandacht vragen, en hoe slecht vrouwen daarin zijn. Vrouwen hebben minder bewijsdrang, om even kort door de bocht te gaan. Dat laatste verklaart mede hun afwezigheid in de media. Want om aandacht te krijgen (van media, maar ook van klanten, partners etc.) moet je opgemerkt worden. Dat kan door zo goed bezig te zijn dat je vanzelf in de spotlights komt te staan, of door heel hard aan de buitenwereld te verkondigen wat je doet.

Waar mannen met gemak persberichten uitsturen waarin ze met veel tamtam een gewonnen prijs, nieuwe klant of samenwerking aankondigen, komen vrouwen pas over de bühne als er iets ‘groots’ te verkondigen valt, zoals een overname. Ze denken sneller ‘zo belangrijk is het niet’ of ‘ik heb het niet nodig’. Ik chargeer, uiteraard, er zijn ook vrouwen die zich wél uitspreken, maar een willekeurige dag uit de mailbox van Sprout laat helaas zien dat 90 procent van de berichten over mannelijke ondernemers gaat.

Voorbeeld geven

En dan wordt het algauw een kip-ei-discussie. Want als er weinig rolmodellen zijn van vrouwelijke ondernemers waar jonge meiden naar op kunnen kijken, dan gaat de scheefheid nooit uit de man-vrouwverdeling. Vrouwen, helpen jullie een handje mee met het goede voorbeeld te geven? Onze mailbox staat open…