Bitonic versus Text to Change

Na een korte kennismaking nemen Bas Hoefman (37) en Jouke Hofman (30) plaats in de vergaderruimte van Text to Change. Er hangen foto's van bellende Afrikanen en een kaart van het Afrikaanse continent aan de muur. ‘Mooi is het hier hè. Het is een plek met historie: het schijnt dat in deze kamer New York - toen nog Nieuw-Amsterdam - werd overgedragen aan de Engelsen’, vertelt Bas, voordat hij het vragenvuur opent.

Bas Hoefman: “Ik ken je bedrijf eigenlijk helemaal niet. Natuurlijk heb ik wel van Bitcoins gehoord. Maar wat doen jullie precies?”

Jouke Hofman: “Bitonic is begin 2012 begonnen met de in- en verkoop van Bitcoins uit eigen voorraad, via iDEAL. Een eenvoudige, snelle manier om veilig aan Bitcoins te komen. Daarnaast kunnen (web)winkels via ons Bitcoins accepteren als betaalmiddel. Het betaalsysteem en de techniek die erachter schuilgaat, maakt de Bitcoin revolutionair.”

Bas Hoefman: “Transacties via internet die plaatsvinden op basis van vertrouwen, dat bestaan toch al, waarom is wat jullie doen zo anders?”

Jouke Hofman: “Bitcoins en transacties met dit digitale betaalmiddel zijn van en voor gebruikers. Direct, zonder tussenpersonen die eraan verdienen, zoals banken of geldwisselkantoren.”

Bas Hoefman: “Er doen wel veel negatieve verhalen over Bitcoins de ronde: dat er organisaties zijn die op die manier hun geld witwassen. Dat er wapenhandel mee wordt bedreven.”

Jouke Hofman: “Het is inderdaad ook aantrekkelijk voor de zwarte markt, maar betaalsystemen kunnen altijd misbruikt worden. De voordelen ervan wegen trouwens wel op tegen de nadelen. We proberen overigens wel het misbruik van Bitcoins tegen te gaan. Binnen het netwerk waarin wij ze verkopen, is voor ons niemand anoniem.”

Bas Hoefman: “Ik begrijp het. Met Text to Change zitten we ook wel eens in een lastige positie, ook wij hebben wel eens te maken met mensen zijn die misbruik van ons platform willen maken.”

Jouke Hofman: “Wat doet Tekst to Change precies?”

Bas Hoefman: “Text to Change is een data-collectie kanaal. In opkomende economieën verzenden en ontvangen we informatie via mobiele telefoons. Onze focus ligt op Afrika. Wij zorgen ervoor dat miljoenen mensen belangrijke informatie gratis kunnen ontvangen op hun telefoon, voorlichting over AIDS of zwangerschap bijvoorbeeld. Omdat we op deze manier makkelijk de opinie van mensen kunnen beïnvloeden, krijgen we ook regelmatig het verzoek of we politieke boodschappen willen verspreiden. Maar dat doen we niet. We zijn ooit begonnen als stichting en hebben een ideologisch uitgangspunt ook al zijn we nu een commercieel bedrijf.”

Jouke Hofman: “Vanwaar de omslag van een stichting naar een bedrijf?”

Bas Hoefman: “We hebben altijd al een businessmodel gehad, maar we moesten het eerste jaar een NGO zijn om financiering via fondsen te ontvangen. Ik  geloof zelf meer in een commerciële aanpak met een sociaal tintje. Ik vind eigenlijk wel dat alle bedrijven de morele verplichting hebben iets bij te dragen aan een betere samenleving. Hebben jullie bij Bitonic ook een ideologisch standpunt, of doen jullie aan sociaal of duurzaam ondernemen?”

Jouke Hofman: “Wij stimuleren met ons bedrijf de verdere ontwikkelingen van de Bitcoins als betaalmiddel. Dit is belangrijk voor de samenleving, banken zijn de afgelopen jaren zeer onbetrouwbaar gebleken. In de huidige maatschappij hebben ze veel te veel macht. Met Bitcoins omzeil je hen: zet je geld om in Bitcoins en je hebt geen spaar- of bankrekening meer nodig die zomaar leeg kan zijn als een bank omvalt. Je koopt Bitcoins bovendien anoniem en kan ervoor kiezen om alle transacties openbaar te maken. Handig voor organisaties die hun geldstromen transparant willen maken. Voor goede doelen zou dit bijvoorbeeld nuttig zijn.”

Bas Hoefman: “In Afrika werken de betaalsystemen en banken vaak voor geen meter. Maar daar lopen ze wel ver voor op het westen als het gaat om mobiele betaalsystemen, zoals het succes volle M-pesa in Kenya. Ik denk dat Bitcoins daar daarom best eens aan zou kunnen slaan. Kan het via een mobiele telefoon? Slechts een enkeling heeft in Afrika een computer. Misschien kunnen we hier eens over brainstormen?”

Jouke Hofman: “Wij willen misschien wel gaan uitbreiden naar het buitenland, dus dat lijkt me een goed plan.”

Bas Hoefman: “Hoe zit je volgende week?”

Tekst: Yvette Bax, foto: Gerritjan Huinink