Pitch: Bomberbot

Joost Bazelmans (38) pitcht Bomberbot, een game die kinderen in het basisonderwijs de principes van het programmeren leert.

Het idee:

“Bomberbot biedt een lespakket met zestien lessen waarmee basisschoolleerlingen van groep vijf tot en met zeven leren programmeren. Het pakket bestaat uit een online game met meer dan 500 levels en een dashboard waarin de docent de voortgang van de kinderen kan volgen. Kinderen leren met Bomberbot de fundamentele programmeerprincipes, geen programmeertaal en computational thinking, maar logisch, gestructureerd denken en begrijpen hoe technologie werkt.”

Onderscheidende waarde: “Begin 2013 kwam non-profit site code.org op. Hiermee konden scholieren en studenten programmeerlessen volgen. Dat kan leuker en makkelijker, dachten wij en we besloten er een game aan toe te voegen waarin kinderen puzzels oplossen door een robot te laten programmeren. Daarnaast ontzorgen wij leraren met lespakket, zij hoeven dus geen voorkennis van programmeren te hebben en kunnen wel zien welke kinderen uitblinken of juist extra aandacht moeten hebben.”

Verdienmodel: “We verkopen licenties voor het gebruik van de software, toegang tot de game Bomberbot en het lesmateriaal. Voor een klas van maximaal 35 leerlingen kost het 250 euro per jaar om van Bomberbot te gebruiken.”

Salesstrategie: “Voor verkoop aan basisscholen werken we met een salespartner, De Rolfgroep. We verkopen ook direct aan scholen. Andere afzetkanalen lopen via de buitenschoolse opvang. We hebben ook een partner die docenten inzet om ons programma te doceren. Zij doen dit tijdens reguliere schooluren en als er na schooltijd activiteiten worden georganiseerd die aansluiten op de schooldag.”

Resultaten en ambities: “Vorig jaar hebben we de game gelanceerd, in korte tijd hadden we al 6000 gebruikers waarvan twaalf procent wekelijks actief is. Kort daarna werden we uitgekozen om mee te doen met het programma van accelerator Rockstart. Sindsdien zijn er een paar kleine investeringen geweest en nu werken we toe naar onze A-ronde. Volgend jaar verwachten we actief te zijn in meerdere Europese landen.”

Het oordeel: 

Antoine Boelen, investeerder bij onder meer Digiloket, een platform dat ouders en het onderwijs in staat stelt de ontwikkeling van een kind bij te houden:
“De digitalisering en individualisering van het onderwijs is niet te stoppen. De investeringen in educatietechnologie, ofwel EdTech, werden in 2014 al geschat op ruim $1,5 miljard. Er zijn veel mogelijkheden om het onderwijs te verbeteren, technologie kan leraren veel administratie uit handen nemen zodat ze meer tijd kunnen besteden aan lesgeven. Leren programmeren is een kerncompetentie voor iedere scholier, hiermee kun je je onderscheiden en je carrièreperspectieven verbeteren. Het concept spreekt me dus aan, al draait alles om de executie.”

Yolanda Eijgenstein, Raad van Advies-lid Erasmus Centre for Entrepreneurship, voorzitter TEDxEducation en mede-oprichter van onderwijssysteem ‘Iederwijs’:
“Ik heb twijfels bij de pitch van Bomberbot. Natuurlijk, programmeren op school is gaaf, al moet je het niet verplicht maken. Maar de naam Bomberbot vind ik pedagogisch gezien niet fijn, ik denk aan robots en bombarderen. Dat zou mij als docent of schoolhoofd afstoten.

Verder twijfel ik of het docenten wel écht ontzorgt. Ze komen om in het werk, en kunnen en willen er niets meer bij hebben. Daarom zou Bomberbot echt nul extra inzet moeten kosten van leerkrachten. Verder is de onderwijsmarkt bureaucratisch, kijk naar parallelle afzetmarkten zoals de speelgoedbusiness of Facebook, zodat je niet alleen afhankelijk bent van trage besluitvorming van scholen. Wat Bomberbot naar mijn mening wel kansrijk maakt, is dat het makkelijk op maat gemaakt kan worden. Ieder kind is uniek. Zij die programmeertalent hebben, hoef je deze les eigenlijk niet aan te bieden. Mijn voorstel zou zijn om van hen ambassadeurs te maken. Laat het hen uitleggen in de klas en aan de leraar.”

Jan-Willem Middelburg, director education bij Pink Elephant en investeerder bij Evalu, een online tool om opleidingen, trainingen, cursussen en congressen te evalueren:
“Bomberbot speelt slim in op computational thinking. Het probeert een jonge doelgroep zo snel mogelijk in dit proces te betrekken, wat denk ik erg verstandig is. En omdat ze het zelf ontwikkeld hebben en dus het Intellectual Property (IP) in bezit hebben, is de groei, schaalbaarheid en verdiencapaciteit goed gewaarborgd. Het werken met een licentiemodel past ook deze tijd van betalen voor gebruik. Wel doet het me nog te veel denken aan het concept van concurrent code.org, ik zoek nog een beetje naar het echte onderscheidende vermogen. Ik denk dat Bomberbot moet zorgen dat instellingen blijvend gebruik maken van het platform. Ik zou daarom eerder proberen het uit te bouwen en te presenteren, dan te mikken op een single solution in meerdere talen.”

Tekst: Bas van Essen