Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marvia

Wie Arnoud Haverlag, Jons Janssens en Steven van Wel Wat online drukwerk vormgeven Sinds: 2008

 

 

 

 

 

 

 

Arnoud Haverlag en Jons Janssens klusten als economiestudenten pc’s en websites in elkaar voor makelaars en deden voor een klant een papieren huizenkantje erbij. Dat bleek nogal omslachtig knip- en plakwerk, en daaruit werd het idee voor Marvia geboren: het vormgeven van drukwerk moet een stuk handiger kunnen.

DTP

DE RISING STAR JURY:

“Marvia is cloud based, waardoor het businessmodel heel goed schaalbaar is. Doordat het zich richt op publishing, is er een enorme markt. Maar het heeft wel belangrijke concurrenten: Luma bijvoorbeeld.”

In 2008 maakten de twee, samen met Steven van Wel, er een bedrijf van: een online layoutplatform waar zelfs leken (lees: marketingmanagers of filiaalhouders) mee overweg kunnen, onder het motto ‘dtp wordt abc’. Zo hoeft niet telkens het reclamebureau eraan te pas te komen. Haverlag: “In plaats van een dtp’er van tachtig euro per uur betaal je bij ons 75 euro per maand.”

Knip- en plakwerk

Marvia is in feite een schil rond Indesign, de populaire publishingsoftware van Adobe en lijkt ideaal voor drukwerk dat regelmatig wordt aangepast binnen een bestaand stramien, zoals nieuwsbrieven en folders. Een verzekeringsagent kan in de huisstijl van de verzekeraar zijn brieven opmaken, een folder kan eenvoudig van lokale inhoud worden voorzien door wat elektronisch knip- en plakwerk. Klanten zijn onder meer zorgverzekeraar ONVZ, zakenbank NIBC en boekhouder Twinfield.

MRM

Zij houden niet alleen kosten in de hand, maar bewaren ook de eenheid in hun commerciële uitingen, terwijl die tegelijkertijd beter zijn af te stemmen. “Sommige concurrenten noemen dit marketing resources management. Wij zeggen liever wat we doen.” Die concurrenten, onder meer Capital ID en Adnovate, gaan meer de breedte in en richten zich op de allergrootste bedrijven als klant. Marvia is vooral van de print, bedient alles van éénpitters tot multinationals en is vooral een doe-het-zelf dienst.

Omzet verdubbelt

Dit jaar worden met Marvia tienduizenden pagina’s drukwerk verzorgd en gaat de omzet richting half miljoen, in 2012 kan dat makkelijk verdubbelen. Haverlag: “We hebben nu drie jaar samen met onze klanten geleerd hoe we het gebruiksvriendelijk krijgen, wat de juiste prijsstelling is en waar we problemen kunnen oplossen. Nu is het tijd om op te schalen.” Dat kan snel gaan, doordat Marvia volledig ‘cloud’ is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uitrol

Volgend jaar voert het een light-variant van zijn dienst in en verdwijnen de starttarieven, de dtp-service zal ook vaker ‘white label’ geleverd worden aan derden als webshops, drukkers en drukwerkverspreiders. Tot nu toe was Marvia deels gefinancieerd door informals, maar Haverlag c.s. bekijken of extra kapitaal van een venture capitalbedrijf hun groei zou kunnen versnellen. Het team van zeven man kan best wat versterking gebruiken aan de marketing en saleskant. “De focus blijft op Nederland en Nederlandse multinationals. Onze dienst draait al in vijf talen en is op zich klaar voor een wereldwijde uitrol. Maar dat doen we stap voor stap.”

Terug naar de andere Rising Stars

Lees ook: