Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Sanoma België en Nederland samen verder

HELSINKI (ANP) - Het Finse Sanoma gaat zijn Belgische en Nederlandse mediabedrijven samenvoegen. Dat maakte Sanoma, het moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders van SBS, nieuwswebsite NU.nl en tijdschriften als Libelle en Donald Duck, donderdag bekend.

Met ingang van volgend jaar vormen de activiteiten in beide landen één bedrijfsonderdeel, onder leiding van de Nederlandse topman Peter de Mönnink. Het is nog onduidelijk of de samenvoeging ook gevolgen gaat hebben voor het aantal banen bij Sanoma.

Een woordvoerder benadrukt dat er in ieder geval geen bladen worden samengevoegd. Het besluit is behalve uit kostenoverwegingen, volgens hem ook bedoeld om groeimogelijkheden te creëren.

Verkoopproces spaak

In België geeft Sanoma onder meer bladen uit als Libelle, Flair, Humo en Marie Claire. Het concern was eigenlijk van plan om zijn Belgische tak te verkopen, maar het verkoopproces liep spaak, meldden Belgische media onlangs al. Gesprekken met geïnteresseerde partijen zouden op niets zijn uitgelopen.

Sanoma maakte donderdag ook bekend dat het zijn belang in het Russische Fashion Press verkoopt aan branchegenoot Hearst Shkulev Media. Fashion Press geeft in Rusland populaire bladen als Cosmopolitan en Esquire uit.

Nieuwe koers

De veranderingen zijn een gevolg van de nieuwe strategische koers van Sanoma. Het concern kondigde ruim een jaar geleden een grote reorganisatie aan waarbij ook in Nederland veel banen verdwenen en bladen werden afgestoten. Sanoma liet toen ook weten zijn activiteiten in België en Rusland tegen het licht te houden.

De deal in Rusland ligt nog ter goedkeuring bij de autoriteiten. Sanoma zat voor 50 procent in Fashion Press en laat weten 10 miljoen euro op de transactie te moeten afboeken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Concernbreed moet Sanoma bovendien 50 miljoen euro afboeken op zijn activiteiten, waarvan 12 miljoen op de activiteiten in Nederland. Dit is het gevolg van de jaarlijkse test waarbij de waarde van alle bedrijfsonderdelen opnieuw wordt beoordeeld. De waardeverminderingen hebben volgens Sanoma geen invloed op de financiële verwachtingen over het hele jaar.