Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout in 2017: de facts and figures

Nu het jaar bijna ten einde is, doet de redactie van Sprout een terug- en vooruitblik: waar hebben we onze uren aan verspijkerd en wat gaan wij het komende jaar doen voor de ambitieuze ondernemers en investeerders van Nederland. 

1. Online

Ook in 2017 is online het grootste kanaal geweest van het merk Sprout. Waar het de eerste maanden fors aanpoten was, hebben we vanaf juli een sterke groei laten zien die zeker in de laatste maanden tot 65% hoger lag dan het jaar ervoor. We zijn de eerste stappen gaan maken op Instagram en hebben een nieuwe Linkedin-pagina gemaakt. We hebben onze eigen Sprout Shop gelanceerd en veel mooie members en partners mogen verwelkomen in het netwerk. Ook was 2017 het jaar waarin we de premium content-functie lanceerde, long(er) reads die beschikbaar zijn voor onze betalende lezers of te bestellen via de Blendle-knop. Niet alles ging voor de wind, zo liep het aangekondigde forum op zijn zachtst gezegd geen storm. Wel zijn wij trots op de hernieuwde samenwerking met 7 Ditches TV en de groeipodcast Drive met Taco Oosterkamp. zijn de kerncijfers van Sprout.nl over 2017:

  • 3.2 miljoen sessies
  • 1.8 miljoen gebruikers
  • 4.8 miljoen paginaweergaves 
  • 37 duizend ontvangers van de dagelijkse nieuwsbrief
     
  • 1219 artikelen gepubliceerd
  • 197 persberichten geplaatst
  • 85 profielen geschreven (Startup van het Jaar, 25 onder de 25 en de Challenger50)

Statistieken uit Google Analytics over 2017, op maandbasis bekeken

2. Bookazines

2017 was ook het jaar waarin wij het traditionele magazine, dat inhoudelijk steeds dichter tegen de website aanzat, hebben vervangen voor de verdiepende bookazines. Papieren uitgaves die één keer per kwartaal een relevant thema voor ondernemers uitdiepen en de businesskansen van (over)morgen tonen. De eerste vier uitgaves: Scale over hypergroei, Make over de maakindustrie, Sell over marketing en sales en Hack over het vinden en toepassen van data, zijn goed ontvangen door jullie. We zijn natuurlijk blij met alle feedback (mail vooral) en blijven de formule in het nieuwe jaar optimaliseren. The numbers:

  • 4 nummers
  • 100 bladzijdes per nummer
  • 2.000.000 pagina’s gedrukt
  • Gemiddeld 23.000 woorden per nummer
  • 92.000 woorden totaal
  • 5 uur leestijd

Sell Bookazine Sprout

3. Events

In 2017 zijn we partner geweest van 26 mega gave ondernemersevents zoals The Next Web Conference, Moonshot Stories, Uprise Festival, het MKB Ondernemers Congres, TheNextWomen Summit, het NK Pitchen, CapitalFest, de Food Inspiration Days, het Retail & Brands Festival en de Global Student Entrepreneur-award.

Samen met Spaces hebben we vijf coole edities van Rotterdam en Amsterdam Talks Tech georganiseerd over onder meer food, smart cities, retail en fashion. En, in samenwerking met de Young Business Award was er de finale van de Sprout 25 onder de 25 in een bomvol Atlas Theater in Emmen. We sloten het jaar af met een ode aan de Challengers tijdens de Sprout Challengernight. Hieronder een terugblik:

4. De medewerkers

Team Sprout in actieHet afgelopen jaar is het team van Sprout gegroeid met een paar ijzersterke specialiteiten. Naast de vaste medewerkers bestaande uit onlinechef Maarten Keswiel, communitymanager Guido Dongen, redactiechef Philip Bueters (die wij delen met Het Parool) en hoofdredacteur Remy Ludo Gieling is Sprout versterkt met de komst van de uitgever met de grootste talenknobbel Erik Touwslager, onlineredacteur (en Nederfries) Jelmer Luimstra en growth hacker alias cryptokenner Derek Westra. De laatstgenoemde kreeg een aantal maanden ondersteuning van marketinggenie Julie van der Lande, die inmiddels de markt verovert met haar biologische popcorn onder het merk John Altman. De redactie krijgt eveneens bijval van onze correspondent uit Grun, Wietze Willem Mulder.

Daarnaast kan het merk niet bestaan zonder hulp van talloze waanzinnig talentvolle freelancers, waarvan wij ongelofelijk trots zijn dat ze hun schaarse uren aan Sprout willen besteden. In sneltreinvaart: art directors Rob Stolte en Maarten Dullemeijer van Autobahn, Steven Heijtel en zijn team van Drupal-nerds bij Aubergine IT, webdesigner Lennart Klein, ontwerper Carlien Laarman, lithograaf Jan Harm Lieftinck, de drukkers bij Senefelder Misset en de auteurs voor de boekjes Arlette van Dort / Wilbert Geijtenbeek / Bas Haring / Siebe Huizinga / Jaap Meijers / Rutger Vahl / John van Schagen / Annette van Soest / Stefan Vermeulen / Jan Bletz / Hella Hueck / Hans Pieter van Stein Callenfels.

Online hebben we ongelofelijk veel ondersteuning gehad van ons expertpanel dat op reguliere basis hun kennis deelt, dit zijn in ieder geval: Lorraine Vesterink, Annelieke Fenstra, Celine Doornink, Job ten Bosch, Bert Wams, Richard Engelfriet, Arko van Brakel (met ondersteuning van zoon Melvin), Nathalie Mangelaars, Arjan Nieuwbeerta, Rob Marrevee, Thomas Esselink, Charlotte van Leeuwen, Frank Husmann, Paul Hendriks, Joost Diepenmaat, Robbert van Geldrop, Paul van der Heijden, Johan Stevens, Philip de Roos, Paulien van Eerdenburg, Meindert Schut & John van Schagen, Pim Betist , Jos Veldwijk, Edwin Vlieg, Renee Petiet, Richard de Vries, Warner Philips, Tim Ruijtenbeek, Jan-Willem van Beek, Ruben van Veen, Danny Compier, Fred Rutgers, Arnold Steenbee, Charlotte van Eeden, Rutger Prent, Jan Willem van Beek, Pascal Ontijd en Ruben van Veen. Hulde, dank voor jullie tijd en inzet! 

Ook kregen we binnen de uitgeverij MT MediaGroep hulp van onze fijne collega’s waaronder databasebeheerder José van den Haak, marketeers Marco Hardes, Andres van der Boor en Jelle de Rijke, contentcoördinatoren Mariska Habets en Arjan Poggenklaas, salestijgers Bas Endhoven, Patrick Bröcker, Richard Vergeer en Jan van Ginkel, projectmanagers Ramona Lauw, Tom Ligtvoet, Camiel Kroesbergen, Marloes van As en Mijke Morselt, collega-journalisten van MT – Thijs Peters, Romy Donk, Loeka Oostra, Laura Walburg en de scherpe blik van hun art director Sue Cowell, de achtervang van Astrid Terpstra en Wilma Wijdoogen en natuurlijk de directie bestaande uit Ewald Smits en Berend Jan Veldkamp.

*Mochten we iemand per ongeluk vergeten zijn te noemen, excuses!

5. Vooruitblik

Het komende jaar zullen wij er weer alles aan doen om ondernemers en investeerders te ondersteunen bij het uitwerken van jullie ambitieuze visies. Via inspirerende artikelen online, live events en de bookazines. In 2018 zullen we experimenteren met nieuwe producten en diensten, zetten we vaker video in als format, herontwikkelen wij de website en komen we samen met MT met een nieuwe podcast. We hebben jullie feedback hard nodig om nog mooiere én betere dingen te maken, dus houd je mailbox in de gaten voor vragen en surveys! 

Dank voor al het vertrouwen, je leestijd en enthousiasme. Laten wij er met zijn allen een ongelofelijk succesvol jaar van maken! 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Disclaimer: Team Sprout houdt van vakantie, dus niet iedereen was aanwezig voor deze Giphy