Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

1.3 miljoen huizen in Nederland onzichtbaar voor de markt

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:48

Persbericht - Terwijl de woningmarkt onder druk staat en er enorme krapte is in veel steden in Nederland hebben ruim 1.3 miljoen Nederlandse huizenbezitters concrete verhuisplannen. Hoodhunt is een nieuw disruptief platform dat als doel heeft deze onaangeboorde markt zichtbaar te maken. Na een succesvolle start van de crowdfunding staat de teller op 150% en kan Hoodhunt zichzelf landelijk in de markt zetten.

In een jaar tijd is het aantal transacties volgens de Monitor Koopwoningmarkt van 9 mei 2018 met 6,8 procent gedaald. Het aantal verkochte huizen ligt zelfs 12.7 procent lager. Door het gebrek aan woningaanbod neemt het vertrouwen in de koopwoningmarkt in een rap tempo af. Waardoor nog minder mensen hun huis te koop zet. Een vicieuze cirkel waarin de woningmarkt steeds meer op slot draait. Dit alles blijkt uit conclusies van het NVM en de laatste Monitor Koopwoningmarkt die eerder deze maand gepresenteerd werd door Expertisecentrum Woningwaarde van OTB op de Technische Universiteit Delft.

“We hopen dat iedereen die nu moeilijk een huis kan vinden,

zich aangesproken voelt door ons platform.”

Hoodhunt: Revolutie door transparantie

Het vorig jaar gelanceerde Hoodhunt biedt een oplossing die volgens oprichter Erwin Wekker ingegeven is door de gekte in het koopproces. “Het is toch gek dat je in een paar dagen – en soms in een paar uur – moet beslissen of je een huis koopt of niet. Eén van de grootste aankopen in een mensenleven. Waarom kan dat niet anders? Vanuit die vraag is Hoodhunt bedacht.”  

Hoodhunt draait het koopproces radicaal om. Niet alleen verkopers plaatsen een advertentie, maar ook huiszoekers. Door de verhuiswens en zoekvraag transparant te maken, kunnen huizenbezitters niet alleen ‘shoppen’ tussen geïnteresseerden, maar kunnen zij direct ook hun eigen zoekvraag publiceren. Een open markt waar vraag en aanbod bij elkaar kan komen, vrijblijvend, en zonder risico of extra kosten.

Zo werkt Hoodhunt

Op Hoodhunt kunnen woningzoekers gratis een zoekvraag naar een koopwoning uitzetten, specifiek per buurt. Woningeigenaren kunnen de woningzoekers zo eenvoudig vinden. Zo ontstaat de situatie dat woningeigenaren met één druk op de knop een overzicht van potentiële kopers voor hun woning krijgen. Op ieder gewenst moment. Daarnaast kunnen woningeigenaren zelf een zoekvraag uitzetten en aangeven dat ze concrete plannen hebben om de eigen woning in de nabije toekomst te verkopen. Daardoor krijgen zij weer inzicht in verkoopwaarde van het eigen huis.

1.3 miljoen huizen staan niet te koop

Het marktpotentieel is er. Uit een onderzoek van NVM heeft naar schatting 30% van de 4,3 miljoen huishoudens met een koopwoning concrete verhuisplannen voor binnen 2 jaar. Dat zijn 1,3 miljoen koopwoningen die in beeld gebracht kunnen worden. Een enorm potentieel, dat de woningmarkt van het slot zou kunnen helpen.

Crowdfundingcampagne gestart

Na een veelbelovende start in 2017 wil Hoodhunt een volgende stap maken. Om genoeg aanbod op het platform te kunnen garanderen wil het Hoodhunt breed in de markt zetten in Nederland. Daarom is het een crowdfundingcampagne gestart om het benodigde kapitaal te vergaren. Deadline is 15 juni 2018, maar met nog meer dan 2 weken te gaan is het doelbedrag al ruim gerealiseerd, dus de prognoses zijn goed.  De Wekker: “We stoppen niet bij 150%. Hoe meer overfinanciering, hoe meer middelen we hebben om de woningmarkt de nodige zet te geven. We hopen dat iedereen die moeilijk een huis kan vinden, zich aangesproken voelt door ons platform. Ik ben ervan overtuigd dat we samen de woningmarkt van het slot kunnen krijgen!”