In 2025 is 80% van werkend Nederland bevlogen en trots

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:55

Persbericht - Recentelijk onderzoek van Gallup laat zien dat bevlogen teams beter scoren op onder andere omzet, klanttevredenheid en productiviteit. Slechts 14% van werkend Nederland geeft aan zich dagelijks tot een paar keer per week bevlogen te voelen*. Hier moet én kan meer aan gedaan worden. Daarom organiseert IMPACT on the Job de ‘Week van de Bevlogenheid’ van 12 t/m 16 juni 2017.

“Er is een positieve relatie tussen bevlogenheid en prestaties van bedrijven.” zegt Prof. Dr. Willem van Rhenen, hoogleraar Engagement & Productivity aan Nyenrode University. Recentelijk onderzoek door Gallup** laat dit eveneens zien. Als teams met veel bevlogen mensen vergeleken worden met teams met weinig bevlogen mensen, dan scoren de bevlogen teams significant beter op o.a. omzet (+20%), klanttevredenheid (+10%) en productiviteit (+17%). Een enorme verbeterpotentie voor de Nederlandse maatschappij en economie. Vooral het bedrijfsleven zelf is hierbij aan zet!

Week van de bevlogenheid
De initiatiefnemers willen met de Week van de Bevlogenheid een landelijke beweging in gang zetten op weg naar de ambitie ‘in 2025 is 80% van werkend Nederland bevlogen en trots’. Dat kunnen ze natuurlijk niet alleen. Daarom zijn ze op zoek naar inspirerende succesverhalen met bevlogen mensen en leiderschap in de hoofdrol. Ze komen hiervoor graag in contact met bevlogen leiders/ondernemers die hetzelfde doel nastreven en hier samen met anderen actief invulling aan willen geven. Heb je ook een mooi bevlogen verhaal over bevlogenheid in jullie organisatie? Of praktische tips waarmee je andere leidinggevenden kunt inspireren? Neem dan contact op met [email protected].

In de weken vóór 12 juni delen verschillende bedrijven verhalen en managementtips over bevlogenheid via de website, Twitter, Facebook en LinkedIn van de Week van de Bevlogenheid. Gedurende de Week van de Bevlogenheid zal iedere dag een ander deelthema van bevlogenheid worden behandeld. Bedrijven die aan de slag willen met het vergroten van bevlogenheid kunnen voor inspiratie en praktische ondersteuning als partner van de Week van de Bevlogenheid aanmelden via de website weekvandebevlogenheid.nl. Ontwikkelingen en berichten zijn te volgen via social media met #WvdB2017.

Bevlogenheid in het kort
Bevlogenheid is, de haast magische, state-of-mind die ontstaat wanneer mensen:
– Sterk betrokken zijn bij het werk omdat het bijdraagt aan het gezamenlijke hogere doel/purpose (toewijding); – Datgene doen waar ze plezier aan beleven en helemaal opgaan in het werk (absorptie/flow-ervaring);
– Hierbij bruisen van energie en zich krachtig en trots voelen (vitaliteit).

“Bevlogen medewerkers halen veel voldoening uit hun werk. Ze zijn energiek, vitaal en toegewijd. Zijn ze bezig, dan lijkt het alsof de tijd vliegt! Zij zijn dé ambassadeurs voor hun bedrijf en dragen met glimmende ogen bij aan het realiseren van echte toegevoegde waarde. Als gevolg hiervan zijn bevlogen medewerkers flexibeler, productiever, minder ziek, hebben meer plezier en klantgerichter.” Aldus Paul en Ronald van IMPACT on the Job.