3 eisen waar een goed ondernemingsplan aan moet voldoen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:26:12

Persbericht - Een ondernemingsplan gebruik je onder andere om financiering aan te vragen, maar een businessplan is zoveel meer dan dat. Ook als jouw bedrijf bijvoorbeeld (nog) geen financiering nodig heeft of als je jouw bedrijf op andere wijze kunt financieren, is het belangrijk om je idee op papier te zetten. Door jouw idee te omschrijven aan een ander, merk je welke vragen hier uit voortvloeien. Deze vragen beantwoord je in jouw businessplan. Wat wil je exact gaan doen? Hoe ziet de markt eruit? Wat zijn de kosten en beoogde opbrengsten? Een ondernemingsplan is een uitstekend hulpmiddel om te begrijpen hoe je bedrijf in elkaar steekt en hoe deze past in de markt. Aan deze drie eisen moet een goed ondernemingsplan voldoen.

1. Omschrijf de onderneming duidelijk en gedetailleerd

Door jezelf kritische vragen te stellen en deze te beantwoorden op papier kun je jouw idee verder uitwerken. Wat wil je precies gaan doen en voor wie? Welke behoefte voorzie je en hoe ga je checken of deze behoefte ook daadwerkelijk bestaat? Hoe ga je de producten verkrijgen, of in het geval van diensten, hoeveel tijd ben je kwijt? Wat zijn realistische doelen? Schrijf ook een korte persoonlijke motivatie in het bedrijfsplan, deze wordt uiteindelijk gelezen door personen en op deze manier kun je een band krijgen met de lezer. Jouw ambities, kwaliteiten en motieven laten goed zien wat voor type ondernemer jij bent. Idealiter kun je na het schrijven van jouw bedrijfsplan eenvoudig een elevator pitch opstellen. Dit is een korte presentatie waarin je maximaal 60 seconden de tijd hebt om een potentiële klant te overtuigen van jouw toegevoegde waarde.

2. Doe onderzoek naar de markt

In je bedrijfsplan ga je in op de beoogde afzetmarkt van je toekomstige bedrijf. Hier neem je kansen en risico’s in op, beschrijf je sterke en zwakkere punten van jouw onderneming en deel je resultaten van je onderzoek naar de doelgroep en de verhouding tot je belangrijkste concurrenten. Door gedegen marktonderzoek te doen en een eerlijke SWOT-analyse te maken verhoog je jouw eigen kansen op succes.

3. Geef een realistische financiële onderbouwing

Het financieel plan is onmisbaar in je ondernemingsplan. Zelfs als je geen financiering nodig hebt, is het belangrijk om je financiële situatie zo strak mogelijk in beeld te brengen. Reken uit hoeveel startkapitaal je nodig hebt en waar je dit aan wilt uitgeven. Ook geeft het financieel plan inzicht in hoeveel omzet je minimaal moet draaien om break-even te raken of winst te maken. Zorg ervoor dat je weet hoeveel vermogen je nodig hebt en waar dit vandaan moet komen. Ga je jouw bedrijf runnen op eigen vermogen, of trek je vreemd vermogen aan van banken, business angels of bijvoorbeeld crowdfunding zoals een Kickstarter campagne?

Het schrijven van een strak ondernemingsplan is niet altijd eenvoudig. Je kunt er ook voor kiezen om jouw bedrijfsplan te laten schrijven. Zo weet je zeker dat jouw bedrijfsplan precies bevat wat nodig is.