3 redenen waarom een overlijdensrisicoverzekering verstandig kan zijn

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:26

Persbericht - Het is een onderwerp waar veel mensen liever niet aan denken: doodgaan. Toch is het verstandig om erbij stil te staan, zelfs als u nog jong bent. Waarom? Omdat er na uw overlijden consequenties zijn voor de mensen die achterblijven, zoals uw partner, kinderen of partners en medewerkers van uw bedrijf.

Gelukkig kunt u de financiële gevolgen van uw dood afdekken met een overlijdensrisicoverzekering (kortweg: ORV).

We noemen drie redenen waarom zo’n verzekering verstandig kan zijn:

1. Om de continuïteit van uw bedrijf te waarborgen

Als u een bedrijf heeft, is het slim om stil te staan bij wat er kan gebeuren als u of uw compagnon onverhoopt komt te overlijden. Dit geldt zeker voor jonge bedrijven, start-ups en scale-ups, omdat die vaak kwetsbaarder zijn.

Stel uzelf daarom de volgende vragen:

·       Kan het bedrijf na uw overlijden op normale voet worden bestuurd of is het noodzakelijk om iemand van buiten aan te trekken om het bedrijf te runnen?

·       Kunnen de financiële verplichtingen van het bedrijf op korte en lange termijn worden nagekomen?

·       Zijn er nadelige financiële gevolgen (zoals verlies in omzet/winst) als gevolg van uw overlijden?

Kunt u op één van deze vragen ‘ja’ of ‘misschien’ beantwoorden? Dan kan het verstandig zijn om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Die keert bij overlijden binnen een bepaalde periode een variabel of vast geldbedrag uit dat naar wens gebruikt kan worden om de gevolgen van uw overlijden financieel op te vangen.

Vindt u het lastig om zelfstandig een verzekering te kiezen? Schakel dan een financieel adviseur in om u te helpen bij het vinden van een geschikte polis en een passend verzekerd bedrag.

2. Als u een lening aangaat

Als u krediet nodig heeft voor uw onderneming kunt u een lening afsluiten. Het geld dat u leent, wil de kredietverstrekker echter ooit een keer terugkrijgen. Maar wat betekent het als u komt te overlijden?

·       Als u zelfstandige bent, kan de bank aankloppen bij uw nabestaanden om de schuld te innen

·       Als u een B.V. of N.V. heeft, zijn er gevolgen voor de aandeelhouders en medewerkers

Maar ook als u particulier een lening afsluit, bijvoorbeeld om een auto te financieren, zijn er gevolgen na uw dood.

Een overlijdensrisicoverzekering kan het risico van overlijden afdekken bij een lening. Dat geldt vooral als de restschuld na uw dood niet wordt kwijtgescholden.

3. Om uw gezinsleden financieel te beschermen

Of u nu een bedrijf heeft of niet: ook voor uw gezin zijn er financiële gevolgen als u komt te overlijden. Mogelijk valt er een aanzienlijk deel van het gezinsinkomen weg. Kan uw partner dan nog de huur of de hypotheek blijven betalen en blijven voorzien in het levensonderhoud van de kinderen? Waarschijnlijk niet, wat betekent dat het huis verkocht moet worden, met alle gevolgen van dien.

Een ORV kan in dit geval uitkomst bieden. Na uw dood krijgt uw familie een geldbedrag dat bijvoorbeeld kan worden gebruikt om:

·       U een mooi afscheid te geven

·       De hypotheek en eventuele andere schulden af te lossen

·       De studie van uw kinderen af te betalen