Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 Tips voor een betere administratie

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:04

Persbericht - Bij ondernemen komt een hoop kijken. Natuurlijk is het leveren van de producten of diensten die je aanbiedt het belangrijkst. Er zijn echter ook andere zaken waaraan je als ondernemer voldoende aandacht aan moet besteden. Zoals bijvoorbeeld het bijhouden van je administratie. Dit is zeker niet het favoriete klusje van de meeste ondernemers, maar het is wel nodig om geen boetes te krijgen van de Belastingdienst en natuurlijk goed om inzicht in je financiële situatie te hebben. Op zoek naar tips voor een betere administratie? Hieronder lees je er drie!

1.Schakel een boekhouder in

Ondernemers zijn gemiddeld een kwart van hun werkuren bezig met het bijhouden van hun administratie. Ben je er niet handig in? Besteed jij je tijd liever aan andere activiteiten? Of heb je behoefte aan een analytische blik of deskundig advies? Dan kun je ervoor kiezen om een boekhouder in te schakelen. Deze kan je je complete administratie uit handen nemen, of kan je administratie alleen maar controleren. Ook kan een boekhouder je wijzen op financiële risico’s of tegenvallende resultaten. Bovendien kan hij of zij je advies geven bij bepaalde zakelijke keuzes die je moet maken, zoals de financiële gevolgen van een grote investering of overname. Wil je een boekhouder inschakelen, dan kun je gemakkelijk en snel bij Ageras boekhouders vergelijken.

2.Zorg voor een goede planning

Als het gaat om je administratie is er sprake van een aantal belangrijke deadlines. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het doen van de btw-aangifte ieder kwartaal, en het opstellen van de jaarrekening en het doen van de aangifte inkomstenbelasting ieder jaar. Wil je stress voorkomen zodra de deadlines naderen? Zet dan de deadlines in je agenda en plan iedere week een bepaald aantal uur in om je administratie bij te werken. Stel het werk niet uit. Hierdoor hoopt het werk op waardoor je er vlak voor de deadline opeens veel tijd aan moet besteden. Daarnaast kost het uitstellen van je administratie ook geld. Om nieuwe opdrachten te krijgen moet je immers offertes versturen, en het sturen van facturen en betalingsherinneringen is nodig voor inkomsten.

3.Digitaliseer en automatiseer

Of je je boekhouding nu zelf bijhoudt of dit hebt uitbesteed, het scheelt een hoop tijd en geld als deze gedigitaliseerd en geautomatiseerd is. Met het eerste wordt bedoeld dat je zoveel mogelijk facturen en andere zaken die betrekking hebben op je administratie digitaal verstuurt en ontvangt. Van veel banken zijn de bankrekeningoverzichten automatisch te koppelen aan een boekhoudprogramma. De verwerking van ontvangen en betaalde bedragen in het boekhoudprogramma scheelt zo jou of je boekhouder een hoop tijd. Het is steeds gebruikelijker om te werken met een online boekhoudprogramma, zodat jij en eventueel je boekhouder altijd inzage hebben in dezelfde realtime data.