300 bedrijven per maand failliet: 3 tips van Svea Finans om jouw facturen wel betaald te krijgen

Met de verkoop van jouw factuur beschik je direct over je geld en tegelijkertijd wordt hiermee ook het kredietrisico van jou overgenomen. Uiteraard kun je ook zelf op zoek gaan naar een paar handige tips om het risico faillissement van jouw klant te verkleinen. Rutger van der Starre zet een paar tips voor je op een rij.

Vraag gegevens op bij de Kamer van Koophandel
Het is bij grotere organisaties vaak gebruikelijk om van elke klant dergelijke gegevens op te vragen. Dat voorkomt vervelende financiële verrassingen, zonder dat daar een uitgebreid of duur onderzoek aan vooraf hoeft te gaan. Alleen vergeten voor MKB en ZZP ondernemers dit nog wel eens. “Begin bij de Kamer van Koophandel, hier zijn al een aantal basis bedrijfsgegevens beschikbaar. Een uittreksels uit het Handelsregister en de jaarrekening kosten beiden slechts een paar euro. Een kleine investering die zich makkelijk terugverdient, mocht er een keer een klant tussen zitten met financiële problemen of een aanstaande faillissement,” aldus Rutger.

Persoonlijk kennismakingsgesprek
Daarnaast is het de moeite waard om in gesprek te gaan met jouw aanstaande klant, voorafgaand aan de opdracht. Ga er persoonlijk langs of nodig de klant uit, om elkaar beter te leren kennen. Vraag naar de gang van zaken en naar recente opdrachten. Probeer ‘tussen de regels door’ te luisteren, om erachter te komen hoe het financieel gaat. “Een persoonlijk gesprek schept een band. Los van de informatie die het op kan leveren kan het zorgen voor een kleinere kans op praktijken achter jouw rug om. Door elkaar in de ogen te kijken kun je aansturen op meer onderling vertrouwen,” licht Rutger toe.

Factoring: geen risico bij faillissement
Het risico op faillissement van jouw klant wegnemen? Dat is een van de redenen om gebruik te maken van factoring. In onze praktijkcases kun je lezen hoe daar ook een aantal andere redenen voor kunnen zijn, bovenop het alternatief voor een vaak (te) dure kredietverzekering. Wij nemen het kredietrisico van ondernemers over, omdat we vooraf een check doen op de kredietwaardigheid van jouw opdrachtgever. Bij groen licht hoef jij je vanaf dat moment geen zorgen meer te maken over eventuele faillissementen, zodat jij je kunt focussen op jouw onderneming.

Factoring: direct geld voor jouw factuur
Sterker nog, dankzij factoring betalen we zakelijke facturen die je indient binnen 24 uur uit. Jij hebt het geld direct op je rekening, waarna het ons risico is of de klant de factuur op tijd kan voldoen. Volgens een nette en heldere procedure, zoals jouw klant dat ook van jou gewend is. Met jouw facturen, waarop we de tekst vermelden die aangeeft dat je gebruik maakt van factoring.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op via www.svea.com of 0182-624400 en wij vertellen je graag meer.

Specifiek voor de groep MKB & ZZP ondernemers die vaak bij banken niet in aanmerking komen voor een financiering is factormaatschappij Svea Finans in 2002 opgericht.

Als factormaatschappij kopen wij -door middel van Factoring- zakelijke facturen van ondernemers en betalen deze binnen 24 uur aan hen uit. Op deze manier genereren wij werkkapitaal voor ondernemers en brengen wij betalingstermijnen terug naar 1 dag!

Met deze flexibele financieringsvorm maakt Svea ondernemen mogelijk voor zowel de kleine ZZP'er, het MKB en de grote corporate organisaties.

Wie is Svea Finans?
Als onderdeel van het Zweedse Svea Ekonomi hebben wij -door de banklicentie van onze moedermaatschappij- zeer sterke financiële armslag en durven we met onze brede ervaring op het gebied van Credit Management net een stap verder te gaan.
Wij delen onze kennis en ondernemen graag met onze klant mee. Kijken naar de mens achter het bedrijf en denken graag mee in oplossingen. Op deze manier kunnen wij onze klanten waar nodig maatwerk bieden.

De 5 zekerheden van Svea Finans Factoring
-  Zekerheid van betaling binnen 24 uur
-  100% verzekerd voor faillissement van je klanten
-  Overname debiteurenbeheer
-  Flexibele financiering
-  Géén onverwachte extra kosten

Wil jij ook zorgeloos JA! kunnen zeggen tegen die interessante opdracht, extra investering of het realiseren van groei?
Kijk dan op www.svea.com of neem contact met ons op via 0182-624400.