3D printers voor particulieren, hoe werkt dat?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:31

Persbericht - De populariteit van 3D printers is de afgelopen jaren sterk gegroeid! Met name bedrijven investeren steeds vaker in een nieuwe 3D printer. Met een 3D printer kunnen onderdelen voor het productieproces op maat ontwikkeld worden. Iets wat ertoe leidt, dat het restafval in het productieproces sterk afneemt. Daar komt bij dat onderdelen veel eerder gebruikt kunnen worden, dan wanneer deze vanuit het buiten geïmporteerd moeten worden! Hoe zit het met het gebruik van 3D printers voor particulieren? Maken particulieren al gebruik van een 3D printer? In dit artikel lees je er meer over.

Verschil in kosten tussen een reguliere- en 3D printer

Een 3D printer is zowel qua functionaliteit, als qua prijs niet te vergelijken met een regulier model printer voor particulieren. Waar een gewone printer doorgaans niet meer dan 75 tot 100 euro kost, ligt de prijs van een instapmodel 3D printer al snel op een paar honderd euro. Het voordeel van een 3D printer is echter wel dat losse 3D printer onderdelen aangeschaft kunnen worden bij een defect. Daar waar je een gewone printer vaak direct moet vervangen als deze niet meer werkt.

Ontwerpen maken in Ultimaker Cura

Veel particulieren zullen voor een 3D printer van Ultimaker kiezen. Deze modellen zijn het minst geavanceerd, als je ze bijvoorbeeld vergelijkt met een SLA-printer. De 3D printers van Ultimaker zijn echter scherp geprijsd en voldoen aan de eisen die een particuliere gebruiker hieraan stelt. Waar je bij een reguliere printer Word- en Excel-documenten uitprint vanuit de Microsoft-applicaties, ligt dat bij een 3D printer anders. In het geval van de 3D printer van Ultimaker kies je voor het programma Ultimaker Cura. Deze software stelt je in staat om je eigen ontwerpen te maken op de computer en ze vervolgens uit te printer.

Zelf onderdelen voor klusjes printen

Het gebruik van de 3D printer is onder particulieren minder populair dan in het bedrijfsleven. Opvallend is dat het aantal tweedehands modellen op bijvoorbeeld Marktplaats de afgelopen jaren toenam. Dit valt onder meer te verklaren door het feit dat er nog relatief weinig toepassingen van de 3D printer voor particulieren zijn. Wel kun je de printer gebruiken om losse onderdelen te printen voor klusjes die je binnen en buiten je woning uitvoert. Kijk vooraf goed of de onderdelen stevig genoeg zijn voor de kracht die straks op deze onderdelen drukt. Je wilt voorkomen dat de met de 3D printer ontwikkelde onderdelen het begeven nadat je een klus hebt afgerond!