4-daagse werkweek voor hetzelfde salaris als 5 dagen, mythe of realiteit?

Een 4 daagse werkweek voor hetzelfde salaris als een 5 daagse, dat klinkt als muziek in de oren! Bij Perpetual Guardian in Nieuw Zeeland namen ze de proef op de som. CEO Andrew Barnes zegt hierover: “Het was een theorie die ik in de praktijk wilde toepassen. Ik wilde een betere werkomgeving voor mijn honderden werknemers creëren”. De resultaten zijn positiever dan men had verwacht. In een enquête die in 2017 werd afgenomen onder het personeel voorafgaand aan het experiment, gaf 54% aan dat zij er een gezondere werk-privé balans op nahielden. Na het experiment was dit aantal gestegen naar de 78%. Ook de stress beleving daalde met 7% en was er een betere saamhorigheid onder het personeel, ondanks dat zij elkaar minder vaak zagen.

VAN 5 NAAR 4 WERKDAGEN – HOE WERKT HET?

De naam zegt het al: je werkt 4 dagen per week voor hetzelfde salaris als wanneer je er 5 zou werken. Hierdoor blijft er meer tijd over voor het privé leven, en ervaar je minder lang dezelfde stress. De motivatie factor zit voornamelijk in de beloning van de extra dag vrij. Hierdoor worden medewerkers efficiënter in de tijdsbesteding.

Hoe pak je dat nou aan, zo’n 4 daagse werkweek. Hieronder vind je een aantal richtlijnen:

• Geef werknemers genoeg tijd om over alternatieve werkmethodes na te denken. Dit kan zowel individueel als in groepsverband. Dit stimuleert de efficiëntie, vergroot het zelfvertrouwen en zorgt voor meer connectiviteit onderling.
  • Begin met een oefenperiode waarin je consultants en academica betrekt om deze nieuwe werkmethode te blijven meten en verbeteren.
  • Formuleer duidelijke doelen: persoonlijk, teamgebonden en zakelijk.
  • Houd rekening met seizoenspieken. Zorg ervoor dat het team hier flexibel op kan reageren.
  • Maak goed duidelijk dat de veranderingen zijn bedoeld om zowel de organisatie prestaties, als de werksfeer te verbeteren. Het gaat dus niet alleen om de zakelijke doelen, maar vooral om de medewerkers zelf.

WAT LEVERT HET JOUW BEDRIJF OP?

Het levert voor de medewerkers een stuk meer rust en privé tijd op. Maar wat is het effect hiervan op jouw bedrijf? Bij Perpetua Guardian merkte ze een toename in creativiteit, pro-activiteit en efficiëntie. Door een fijnere werkomgeving voor jouw personeel te creëren stijgt de werknemers loyaliteit en is er minder sprake van ziekteverzuim en verloop. Kortom, de voordelen zijn overduidelijk. Echter, het kost veel tijd en energie om deze verandering door te voeren. Om het succesvol te laten verlopen moet het management een open houding aannemen en duidelijk communiceren waarom deze verandering wordt doorgevoerd en met welk doel. Alleen op deze manier kunnen de medewerkers zich vrij genoeg voelen om met eigen initiatieven voor een verbeterd werkproces te komen en zo de productiviteit laten stijgen.

WAT ZIJN DE RISICO’S?

Het lijkt alsof er alleen maar voordelen zijn verbonden aan het overstappen naar een 4 daagse werkweek. Toch hangen hier grote risico’s aan vast. Zoals eerder genoemd kost het veel tijd en energie om de transitie goed te laten verlopen, maar sterker nog: verloopt deze niet volgens plan dan kan dit je ook veel geld kosten. Wanneer de productiviteit niet stijgt, maar daalt bijvoorbeeld. Of wanneer de medewerkers niet voldoende worden gemotiveerd om eigen initiatieven te nemen. ‘Een goede voorbereiding is het halve werk’ gaat extreem op voor deze vorm van verandering binnen jouw bedrijf.

4 DAGEN WERKEN, 5 DAGEN RESULTAAT

De resultaten van deze nieuwe werkwijze zijn veelbelovend en het klinkt voor zowel de werkgever als de werknemer positief. Om deze verandering zo succesvol mogelijk door te voeren is het van belang om vanuit het management het goede voorbeeld te geven, het gehele team voldoende tijd te verschaffen om aan te passen en vooral veel aandacht en energie erin te stoppen. Heel veel succes!

Bronvermelding

Ben je een drukke ondernemer en ervaar je dat de dagen te lang zijn en het werk niet afkomt? Check www.vazz.nl over de mogelijkheden voor de inzet van een persoonlijke assistent op afstand.

Vazz - Maak meer van je werkdag!

Vazz is voor de drukke ondernemer, manager of het MKB en biedt de oplossing voor overvolle agenda's.

Wanneer je drukke werkdagen hebt, laat je saaie arbeidsintensieve klussen zoals je mailbox doorspitten, telefoontjes beantwoorden, CRM bijwerken, bloemetje laten bezorgen, vluchten boeken, rapportages opstellen of uitzoekwerk op het internet liever aan een ander over. Iemand in dienst nemen is vaak duur of past niet binnen jouw flexibiliteit wensen.

VAZZ, de Assistent op afstand, biedt uitkomst als je meer rust, regelmaat en efficiëntie zoekt. Onze medewerkers zijn ervaren professionals die je met plezier ondersteunen. Hierdoor kan jij je focussen op de groei van de onderneming. Onze abonnementen zijn vanaf 10 uur per maand (€220,-) en kunnen iedere maand aangepast worden. Pilot is mogelijk en maandelijks opzegbaar.

VAZZ is onderdeel van Alembo (www.alembo.nl)