5 manieren om events in te zetten als krachtige marketing tool

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:04

Persbericht - Wanneer ik als mede-oprichter van Momice (maker van event software) zeg dat events een superkrachtige marketingtool zijn, klinkt dat een beetje als “Wij van WC EEND…”. En toch ga ik het zeggen. Want events zijn nou eenmaal superkrachtig - en worden nog (te) vaak onderschat. In deze tijd van digitalisering is het, naast alle online marketingactiviteiten, van groot belang om je doelgroep ook fysiek bij elkaar te brengen. Ik laat 5 manieren zien waarop jij als ondernemer events kunt inzetten als marketingtool - en vertel hoe Momice dit aanpakt.

1. Feedback verzamelen & toepassen

Een event is een prachtige manier om te horen wat er leeft bij je klanten. Nodig je fanatiekste gebruikers uit en vraag hen hoe jouw product nóg beter kan aansluiten op hun behoeften.

Bij Momice doen we er alles aan om de software exact aan te laten sluiten op de wensen van onze gebruikers. Onze klanten uit diverse sectoren (finance, automotive, overheid, onderwijs, verzekeraars, sport, media, legal) hebben 1 ding gemeen: ze nemen events serieus. Allemaal organiseren zij regelmatig verschillende type events: marketingevents, salesmeetings, trainingen of interne B2E (Business 2 Employee) bijeenkomsten, als onderdeel van hun strategie.

Het is voor ons heel belangrijk (en leuk!) om feedback, ideeën, nieuwe updates en toepassingen met onze klanten te bespreken. We hebben zelf veel ideeën, maar tijdens onze events verzamelen we nog meer relevante input en toetsen we ons product met eventprofessionals. Zij vertellen, wij luisteren en passen toe. Resultaat: onze klanten zijn tevreden en vinden de software zeer gebruiksvriendelijk en compleet.

2. Contact met je klant

‘Ken je klant’ is één van de eerste regels van marketing. Toch staan veel bedrijven ver van hun eindgebruiker af. ‘Live’ ontmoetingen zijn naast digitale contactmomenten belangrijk nodig om je klant beter te leren kennen en hun uitdagingen te begrijpen.

We hebben bij Momice honderden klanten die we zo goed mogelijk willen helpen. Als SaaS (Software As A Service)-bedrijf is het een uitdaging om je klanten face-to-face te ontmoeten: alles speelt zich online af. Daarom organiseren we regelmatig kleine events bij ons op kantoor. Zo spreken we een groot deel van onze klanten persoonlijk, horen we wat er speelt en voelen we of de klanten tevreden zijn. We bouwen een persoonlijke band met ze op – iets wat we niet bereiken met nieuwsbrieven of webinars. Onze klanten stellen dit op prijs: de personal touch wordt in bijna alle gebruikerservaringen expliciet genoemd. En daar zijn we trots op.

3. Leren & inspireren

De kans dat jouw klanten tegen vergelijkbare uitdagingen aanlopen is groot. Events bieden een mooie gelegenheid om van elkaar te leren, ervaringen uit te wisselen en kennis te delen.

Bij Momice organiseren we regelmatig Insight Sessions: inhoudelijke kennissessies waarbij telkens 1 thema centraal staat. Wij delen onze kennis uit de branche met onze klanten – en leren ze hoe ze de software effectief kunnen inzetten. Ook geven we onze klanten de gelegenheid om hun cases en uitdagingen met elkaar te delen.

Event professionals willen hun bezoekers telkens weer verrassen met creatieve concepten. Maar het is lastig om continu te blijven vernieuwen voor dezelfde type events. Daarom is er bij event professionals enorm veel behoefte om te leren en zich te laten inspireren door andere events. Onze klanten zijn verspreid over de branche, dus zijn er heel veel mooie cases om met elkaar te delen. Zo doen onze klanten nieuwe kennis op, geven ze elkaar tips & tricks én inspireren ze elkaar tot mooie concepten en slimme toepassingen van de software.

4. Netwerken

Bij sommige producten bevinden de klanten zich in eenzelfde sector of vakgebied. Een netwerkevent is een mooie gelegenheid om vakgenoten te ontmoeten en interessante nieuwe contacten op te doen.

Al onze klanten zijn event professionals, maar allemaal totaal verschillend: eventbureau’s, sportorganisaties, overheid en corporates. Naast het delen van kennis ontstaan er ook interessante samenwerkingen of partnerships tijdens onze events. We zien onze eigen partners graag in contact met onze klanten en vinden het leuk om te zien dat er mooie samenwerkingen ontstaan, die ons hele netwerk steeds sterker maken.

5. Kennismaken met leads

Events maken het mogelijk om jouw leads een mooie persoonlijke ervaring te bieden. Laat zien wat je doet, waar je het doet en hoe je het doet – zodat de klant een goede beslissing kan maken.

Momice hecht veel waarde aan tevreden klanten. We kunnen natuurlijk heel hard roepen dat onze klanten ‘centraal staan’, maar dat laten we het liefste gewoon zelf ervaren. We nodigen regelmatig potentiële klanten uit voor onze events. Ze krijgen dan een beter gevoel bij ons team, de software en ons kantoor. Er is ruimte voor vragen en ze kunnen zelfs met onze huidige klanten in gesprek, om zo te bepalen of Momice ook bij hen past.

Conclusie

Bij events gaat het om de beleving en persoonlijke aandacht – niet om de massa. Daar heb je andere kanalen voor. Open letterlijk de deuren van je bedrijf en ga het gesprek aan. Het inzetten van events voor bestaande en potentiële klanten, naast alle online marketingactiviteiten, kan leiden tot een krachtige wisselwerking!