5 psychologische spelletjes voor meer online conversie

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:21

Persbericht - Hoe graag je het als webwinkelier misschien zou willen, je kunt niet in de gedachten van consumenten kijken. Maar als je bepaalde triggers activeert kun je de conversie van je webshop tot grote hoogten laten stijgen! Je kunt de volgende 5 psychologische mind games gebruiken om bezoekers tot het doen van een aankoop te verleiden.

1. Schaarste creëren

Als het aanbod van een bepaald product beperkt is, doen de hersenen iets raars met consumenten. Ze moeten en zullen er alles aan doen om zo snel mogelijk in bezit te zijn van dat ene hebbedingetje. Een schoolvoorbeeld hiervan is de Nintendo Classic Mini. De in een nieuw jasje gegoten klassieke spelcomputer werd zó weinig gemaakt, dat veel retailers structureel ‘nee’ moesten verkopen aan hun klanten. Door schaarste te creëren haal je de twijfelende bezoeker over de streep om te bestellen, bijvoorbeeld door bij de voorraadstand van een artikel te vermelden hoe veel (of weinig) je er nog op de plank hebt liggen.

2. Verliesaversie opwekken

Niemand houdt ervan om zijn of haar geld te zien verdampen om nooit meer terug te keren. Het stimuleren van deze emotie is misschien een beetje gemeen, maar wel uiterst effectief voor je webshop. Een niet goed, geld terug beleid is een mooi staaltje verliesaversie opwekken. De klant wordt met ‘niet goed’ herinnerd aan de mogelijkheid dat een product niet aan hun wensen voldoet en dat wringt. Gelukkig wordt deze bittere gedachte direct omgedraaid in iets positiefs: het zonder morren kunnen terugkrijgen van het ‘verloren’ geld. Een flexibel retourbeleid dat duidelijk wordt gecommuniceerd is dus essentieel.

3. Inspelen op maatschappelijk bewustzijn

Onrecht, ongelijkheid en het welzijn van de aarde zijn thema’s die bij veel consumenten steeds hoger in het vaandel staan. Hun koopgedrag wordt (in)direct beïnvloed door dit soort maatschappelijke kwesties, wat betekent dat je daar als webwinkel zeker aandacht aan moet besteden. Webshops die een deel van hun omzet schenken aan een non-profit organisatie, klimaatneutrale verpakkingen gebruiken of fair trade producten verkopen krijgen namelijk eerder de gun factor van dit soort consumenten. Duurzaamheid loont!

4. Social proof tentoonspreiden

Mensen zijn onwijs gevoelig voor de mening van anderen, ook als het gaat om (online) shoppen. Als we zien dat iemand anders iets goed vindt, zijn we er zelf ook sneller over te spreken, een fenomeen wat in de sociale psychologie conformisme wordt genoemd. Erg belangrijk dus om zelf dit gedrag te triggeren! Dat doe je door reviews van je klanten duidelijk zichtbaar te maken, testimonials te laten zien en eventueel zelfs interviews met tevreden klanten te publiceren.

5. Wederkerigheid aanmoedigen

Het krijgen van cadeaus is vaak moeilijker dan het geven ervan. Waarom? Omdat dan het gevoel begint te knagen dat er iets tegenover moet staan. We zijn geneigd om iets terug te geven als iemand ons iets schenkt en dat is bij online shoppers ook het geval. Geef je dus een cadeautje, gratis artikel of kortingscode weg bij een bestelling, dan zijn de ontvangers sneller geneigd om een tegenprestatie te leveren. Dat kan zijn in de vorm van een nieuwe bestelling, maar ook een positieve review of mond-tot-mond reclame. Wederkerigheid is dé heilige graal om van je klanten fans te maken!

Meer interessante tips, handleidingen en inzichtelijke artikelen over e-commerce? Neem dan een kijkje op de weblog van Shoppagina!