5 schrijftips voor perfecte Nederlandse voice-over teksten

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:32

Persbericht - Corporate movies, ook wel bedrijfsfilms genoemd, zijn een groeimarkt. Sinds een mainstream platform als Facebook de voorkeur geeft aan video, zijn gebruikers en bedrijven deze steeds meer gaan uploaden. Heel begrijpelijk, want 1 minuut beeld en geluid zegt vaak meer dan 1.000 woorden. De bijbehorende stemacteur is tegenwoordig snel online geregeld. Een Nederlandse voice-over bestellen kan dan anno 2018 wel heel eenvoudig zijn, de basisprincipes voor een goede tekst zijn hetzelfde gebleven. De mannen en vrouwen van VoiceCowboys delen hun 5 beste schrijftips voor perfect klinkende voice-overs

Tip #1: Schrijf je tekst in spreektaal

De stemacteur in je bedrijfsfilm zou moeten klinken als een vriend die iets wil vertellen. Je voelt je daardoor meer aangesproken en dat trekt beter de aandacht. En aandacht trekken (marketing) is meestal dé doelstelling van ondernemingen die een bedrijfsfilm laten maken. Spreektaal helpt hierbij. Enkele professionele voice-overs van VoiceCowboys merken op dat een goed geschreven tekst in spreektaal, die wordt ingesproken door een menselijk klinkende stemacteur, een winnende combi is. Maar hoe check je een tekst op spreektaal? Het antwoord in de volgende tip.

Tip #2: Lees je tekst hardop voor

Een in schrijftaal geschreven Nederlandse voice-over tekst klinkt behoorlijk gek als je het hardop voorleest. Dit zijn in de studio de meest voorkomende facepalm momentjes bij stemacteurs. Meestal komt dit doordat de eigenaar of directeur van een bedrijf (flink) heeft meegeschreven aan de tekst. Maar een goede voice-over tekst is wat anders dan en goede lange mail. De meeste videoproducenten begeleiden gelukkig hun klanten hierbij. Dit probleem speelt dan ook vaker bij bedrijven met weinig ervaring met video en hun eigen bedrijfsfilm produceren.

Tip #3: Houd zinnen zo kort mogelijk

Kortere zinnen zijn begrijpelijker. Makkelijker om te lezen. En makkelijker om in te spreken, zoals je ziet. Kortere zinnen zorgen er ook voor dat de voiceover zich beter kan concentreren. Bijvoorbeeld op het juiste gewicht van een bepaald woord, in plaats van zich te concentreren op zijn ademhaling door de onmogelijk lange zinnen. Je zult direct merken dat je voice-over een stuk lekkerder klinkt. Kijk dus goed of de komma er echt moet staan of dat het eigenlijk gewoon een punt is. Punt.

Tip #4: Let op de verhaallijn

Een intro, een middenstuk en de staart. Klinkt simpel, maar niet zelden gaan voice-over teksten behoorlijk heen en weer qua onderwerpen en opbouw. Een truc kan zijn door meteen een probleemstelling te droppen: ‘Heb jij ook altijd last van onderwerp X?’. Vervolgens vertel je waarom jouw bedrijf of product de oplossing heeft, en heel belangrijk, een goede duidelijke call-to-action op het eind. Daag jezelf uit om je video en voice-over zo kort mogelijk te maken. Je zult zien dat je dan veel beter tot de kern komt.

Tip #5: Kies woorden voor je doelgroep

Als je zelf precies in de doelgroep valt als de ontvanger van je tekst, dan is dit meestal niet zo’n issue. Maar wanneer je doelgroep bijvoorbeeld jongeren of kinderen betreft, dan kun je zelfs als hippe 40-jarige al snel de plank misslaan. Zomaar lukraak wat woorden uit de lyrics van Ronnie Flex schrapen is daarom niet echt verstandig. Vermijd daarom hele hippe modewoorden, of betrek je doelgroep in je tekst. Hoe? Leg je tekst gewoon voor aan een klein focus groepje van 5 of 10 neefjes en nichtjes.

Kortom, of je een dure bekende of goedkope voice-over gaat boeken: het begint altijd met een goede tekst. Veel succes bij het schrijven van je script.