5 Tips bij het kiezen van zakelijke opslagruimte

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:56

Persbericht - Iedere ondernemer kampt vroeg of laat wel eens met ruimtegebrek. Omdat de onderneming gaat verhuizen en er tijdelijke opslag van kantoormeubilair nodig is. Of omdat de onderneming zodanig gegroeid is, dat er te weinig ruimte is voor bijvoorbeeld voorraad, dossiers of archieven. De oplossing? Zakelijke opslagruimte huren. Zo heb je flexibel voor korte of lange tijd de beschikking over extra ruimte. Er zijn echter wel een aantal zaken waar je op moet letten bij het huren van zakelijke opslagruimte. Hieronder lees je vijf tips.

Op welke tijden is de opslag toegankelijk?

Ondernemers zijn over het algemeen mensen die geen 9-tot-5-werkmentaliteit aanhouden. Dan kan het dus ook opeens een keer voorkomen dat je buiten kantoortijden bij de spullen in de opslag moet. Bijvoorbeeld omdat je extra voorraad nodig hebt voor een grote order, of een dossier voor een bezoek aan een klant de volgende dag. Komt dat wel eens voor, dan is het belangrijk dat je 24 / 7 bij de spullen in de opslagruimte kan. Let bij een opslagruimte huren altijd op de openingstijden.

Wie heeft toegang tot de opslag?

Het lijkt onbelangrijk na te denken over de manier waarop je toegang kunt krijgen tot de opslag. “Zolang er toch maar niet ingebroken kan worden, toch?” Soms kan een unit geopend worden met een sleutel of code, in andere gevallen gebeurt dit met behulp van een vingerafdruk. Deze laatste optie is vooral geschikt voor ondernemers zonder personeel in dienst, die absoluut niet willen dat er iemand anders toegang heeft. Heb je wel medewerkers in dienst en wil je dat ook zij toegang kunnen hebben als je zelf een keer niet in de mogelijkheid bent spullen te halen, dan is een code of sleutel gemakkelijker.

Hoe is de opslag beveiligd?

Bij zakelijke goederen die in een opslag worden geplaatst, gaat het vaak om kostbare producten of vertrouwelijke informatie. Daarom is het ook goed om bij het huren van zakelijke opslagruimte te kijken naar welke beveiligingsmaatregelen er allemaal getroffen zijn. Zijn er on site medewerkers die waken over de veiligheid van de spullen in de opslag? Of is er sprake van een alarmsysteem en camerabeveiliging? Let ook gelijk op de aanwezigheid van brandbeveiliging en bandblussers. Dit verkleint de kans op schade aan de opgeslagen goederen.

Hoe zijn de opslagcondities?

Opslagruimtes zijn vaak onverwarmd. Hierdoor bestaat de kans dat vocht de opgeslagen producten aantast. Wil je bijvoorbeeld kleding of andere stoffen artikelen opslaan? Of klantendossiers of archieven van de onderneming? Let er dan op dat er wel gebruik wordt gemaakt van vochtregulering om de opslagruimtes vochtvrij te houden.

Vergelijk de prijzen van opslagruimtes

Als ondernemer ben je waarschijnlijk wel gewend om goed te letten op de prijs die betaalt voor goederen of diensten. Honderden euro’s teveel betalen maandelijks kan betekenen dat je aardig wat winst moet inleveren. De prijzen van opslagunits kunnen erg uiteenlopen. Vergelijk daarom goed de prijzen voor het gewenste aantal kubieke meters, en let ook op de kleine lettertjes. Er wordt namelijk nog wel eens geadverteerd met stuntprijzen, terwijl er dan nog extra kosten voor bijvoorbeeld inschrijving bijkomen. Bij de algemene voorwaarden is het verder ook goed om te letten op het opzegtermijn, zeker als je de opslag maar voor korte tijd nodig hebt.