5 tips om in coronatijd je online vindbaar te verbeteren

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:57

Persbericht - De coronacrisis zorgt ervoor dat veel ondernemer hard geraakt worden. Ook heeft deze coronatijd als gevolg dat het gedrag van veel doelgroepen verandert. Heel Nederland zit tijdens coronatijd enorm veel online, dus ook jouw doelgroep. Een goede online vindbaarheid biedt dus kansen om jouw doelgroep te bereiken. In dit artikel hebben we vijf praktische tips om in coronatijd beter online vindbaar te worden op een rij gezet. Doe er je voordeel mee.

Juist nú moet je online vindbaar zijn

De online vindbaarheid van je bedrijf is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. De coronacrisis heeft ervoor gezorgt dat heel Nederland meer online is, waardoor het voor bedrijven juist nu ontzettend belangrijk is om vindbaar te zijn voor je doelgroep. Een goede online vindbaarheid begint met een goede website en campagnestrategie. Er zijn ontzettend veel dingen die je kunt doen om je online vindbaarheid te vergroten. Hieronder hebben we 5 tips op een rijtje gezet.

1. Zorg voor goede SEO

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimalisation en is een verzamelnaam voor alle stappen die nodig zijn om beter te scoren in zoekmachines. Met je bedrijf scoren in Google en Bing zorgt ervoor dat je “gratis” online vindbaar bent voor je doelgroep. Tijdens de coronacrisis tijd over? Verdiep je in de wereld van zoekmachine optimalisatie en verdiep je in de stappen die je kunt nemen.

2. Start met bloggen

Door de coronatijd wat tijd over? Dan is beginnen met bloggen een manier om gratis je online vindbaarheid te verbeteren. Het schrijven en publiceren van content (blogs) waarin je je expertise deelt met jouw doelgroep zorgt ervoor dat je met lezers deelt wat jullie als bedrijf te bieden hebben. Ook zorgt goede content ervoor dat je op de onderwerpen waarover je schrijft beter gevonden wordt in de zoekmachine. Verder zorgen de blogs ervoor dat je website door Google wordt gezien als waardevolle website, doordat er voor gebruikers waardevolle content op staat.

3. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Google heeft voor bedrijven de mogelijkheid om gratis je online vindbaarheid te verbeteren. Veel bedrijven maken nog geen gebruik van de gratis vermelding in Google die je kunt krijgen door je bedrijf aan te melden bij Google My Business. Door alle bedrijfsgegevens in te vullen zorg je ervoor dat je een gratis bedrijfsvermelding in Google krijgt. Deze simpele tip levert je gegarandeerd meer online vindbaarheid op.

4. Start met SEA

De term SEA staat voor Search Engine Advertising. Ook wel online advertising genoemd. Voor bedrijven die door de coronacrisis snel online vindbaar willen zijn voor hun doelgroep is dit de beste optie. Bij zoekmachine adverteren betaal je per klik op je advertentie in Google, daarom is het ontzettend belangrijk om enkel op relevante en rendabele zoektermen te adverteren. Verder is het belangrijk om bezoekers binnen te laten komen op een webpagina die geoptimaliseerd is voor conversie, zodat zoveel mogelijk betaalde bezoekers overgaan tot actie.

Voor bedrijven die al een SEA campagne hebben draaien is in coronatijd verstandig om de campagne kritischer te bekijken en te optimaliseren. Door de campagne te optimaliseren levert elke euro die je erin stopt meer op.

5. Wees actief op social media

Het actueel houden van je social media en actief van je laten horen in groepen zorgt voor een betere online zichtbaarheid. Ook kan je op social media werken aan je “expertstatus”, oftewel het delen van de kennis die jullie in huis hebben. Voor elk bedrijf is er wel een social media kanaal waarop hun doelgroep actief is. Voor B2C bedrijven is dat vaak Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Terwijl LinkedIn ontzettend interessant is voor B2B bedrijven.