Geen producten in je winkelwagen.

5 tips om elke startup beter intern te managen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:22

Persbericht - Als ondernemer en of als manager is het belangrijk om het bedrijf zo effectief mogelijk te managen. Zelfs voor de ervaren ondernemers en managers is het fijn om zo nu en dan nog handige tips te krijgen. Hieronder benoemen we vijf handige tips voor ondernemers en managers die meer controle wil over zijn of haar bedrijf. Na het lezen van dit artikel heb jij een goed beeld van verschillende manieren om je interne management te verbeteren.

Software versus werknemers

Veel processen binnen het bedrijf kun je automatiseren door middel van software. Dat wil overigens niet zeggen dat de software jouw werknemers zal vervangen! Vaak gaan goede software en professionele werkgevers hand in hand. Zo kan boekhoudsoftware bijvoorbeeld een uitstekend hulpmiddel zijn voor je bedrijf, maar blijft de boekhouder onmisbaar. Hieronder zullen we dan ook veel tips geven die aan software gerelateerd zijn. We zullen je bovendien uitleggen hoe je de juiste software kunt vinden.

Tip 1: (Project) Manager

Merk jij dat je het als ondernemer wel erg druk krijgt? En heb je nog geen (project) manager? Dan is het geen slecht idee om een project manager in te huren. Doordat jij je niet langer met dergelijke grote projecten hoeft bezig te houden, heb jij als ondernemer of leidinggevende meer tijd voor andere werkzaamheden.

Een project manager kan zich volledig focussen op zijn of haar eigen projecten. Daardoor verlopen de projecten ook op de juiste manier. Als je het eigenlijk te druk hebt om je projecten te managen, dan zullen de projecten uiteindelijk immers ook minder goed verlopen. Een project manager inhuren is in dat geval dus een uitstekende zet! De juiste projectmanager zorgt er niet alleen voor dat projecten soepeler verlopen, maar zal ook jou als ondernemer ontzorgen.

Tip 2: CRM Systeem

Als je een onderneming hebt met verschillende werknemers en/of afdelingen, dan is het belangrijk dat de communicatie onderling goed verloopt. Daarvoor kun je een CRM systeem gebruiken. Het maakt de communicatie met collega’s, leveranciers en klanten een stuk eenvoudiger. Heb je bepaalde grote campagnes lopen, dan kan een CRM-systeem eveneens enorm van pas komen. Zodra een onderneming iets groter begint te worden, wordt een goed communicatiesysteem eigenlijk onmisbaar. In één systeem vinden jij en je collega’s alle informatie terug over verschillende relaties. Daardoor behouden jullie overzicht en verlopen processen vele malen soepeler.

Tip 3: Urenregistratie software

Heb jij geen goed beeld meer van wie er wanneer binnen het bedrijf werken? Dan wordt het tijd om urenregistratie software aan te schaffen! Ook voor je werknemers zelf is het prettiger als zij de uren niet zelf hoeven bij te houden. Werken jullie tegen een uurtarief? Dan wordt het ook makkelijker om de uren te factureren op deze manier. Urenregistratie software is doorgaans online. Daardoor is het vanaf iedere locatie mogelijk om de uren te registreren.

Met de juiste urenregistratie software is het zelfs mogelijk om bepaalde uren aan specifieke projecten toe te kennen. Dat maakt het factureren eenvoudiger en maakt het bovendien inzichtelijk hoeveel tijd bepaalde projecten in beslag nemen. Hierdoor kun je ook op tijd ingrijpen als een project niet zo efficiënt verloopt en voorkom je ook grote fouten in de urenregistratie. Zorg er dus voor dat je de juiste urenregistratie software gebruikt!

Tip 4: Project management software

Zoals we bij tip nummer één al aangaf, kan een project manager enorm van pas komen. Heb je verschillende projecten lopen, kan project management software echter ook een goede investering zijn. Met de juiste software is het een stuk eenvoudiger om projecten op de juiste manier te managen.

De juiste software stelt teamleden in staat om op een efficiënte manier met elkaar te kunnen communiceren. Bestanden kunnen op de juiste manier met elkaar gedeeld worden en bovendien kan de projectmanager gemakkelijk taken verdelen. Ook heeft iedereen die deelneemt aan het project altijd een goed beeld van alle deadlines en de verrichte werkzaamheden. Heb je besloten om een project manager in te huren of heb je momenteel al een project manager? Dan is het zeker verstandig om ook in project management software te investeren.

Tip 5: Helpdesk software

Richt jij je als bedrijf op consumenten? Als B2C bedrijf kan het fijn zijn om speciale helpdesk software te hebben. Dergelijke software maakt het eenvoudiger om op een professionele manier met klanten te communiceren. Bij helpdesk software kun je aan een verzameling van allerlei handige tools denken. Denk bijvoorbeeld aan software om real time mee te chatten en manieren om tickets mee te beheren. Jij en je werknemers behouden zo een goed overzicht van wat er met verschillende klanten is afgesproken. Zodoende kunnen jullie tijdig en adequaat reageren.

Iedereen weet hoe belangrijk een goede klantenservice is. Het is de manier om klanten aan je bedrijf te binden. Bovendien is het als bedrijf belangrijk om je reputatie hoog te houden. Een professionele helpdesk is een belangrijk onderdeel van de klantenservice. Het is dus zeker aan te raden om jouw klantenservice te verbeteren door middel van de juiste helpdesk software! Helpdesk software vormt doorgaans een waardevolle aanvulling op het CRM systeem.

Note: Helpdesk software hoeft is niet alleen geschikt voor B2C startups, kan ook ideaal zijn wanneer je een B2B SaaS product hebt.

Dus…

Wil jij je interne management verbeteren in wat voor opzicht dan ook? Dan is het in beginsel aan te raden om een projectmanager in te schakelen, zeker als je het zelf wel erg druk begint te krijgen en meerdere projecten hebt lopen. Daarnaast is er veel software die het managen van het bedrijf eenvoudiger kan maken. Je zal er zeker profijt van hebben als je de juiste software met de juiste werknemers combineert.