5 tips voor het schrijven van een social media strategie

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:41

Persbericht - De potentie van social media De meeste bedrijven maken tegenwoordig gebruik van social media. Een LinkedIn business account, een bedrijfsupdate...

De potentie van social media

De meeste bedrijven maken tegenwoordig gebruik van social media. Een LinkedIn business account, een bedrijfsupdate op Facebook of af en toe een Tweet kunnen een leuke manier zijn om klanten op de hoogte te houden van de nieuwtjes binnen een bedrijf.

Echter, het daadwerkelijk laten groeien van een bedrijf door middel van social media is veel meer dan dat. Zo zul je moeten onderzoeken op wie je je posts eigenlijk richt, wat wel en niet werkt, wanneer je je posts het beste kunt delen en welke campagnes voor echte groei zorgen.

Hier gaat echter nogal wat planning in zitten, die helaas door veel bedrijven wordt overgeslagen. En dit is zonde, want door simpelweg te beginnen met het delen van content zonder grondige voorbereiding, loop je een kans op sterke groei mis.

Social media strategie

Wil jij graag meer uit je social media kanalen halen en deze inzetten om daadwerkelijk groei binnen je bedrijf te bereiken? Dan zul je je social media acties moeten baseren op een zorgvuldig uitgedachte social media strategie.

Een social media strategie is een document dat precies beschrijft wat jij met je social media gebruik wilt bereiken, hoe je richting deze doelen werkt en waarom je doet wat je doet.

Voor degenen die van plan zijn aan de slag te gaan met het opzetten van dit document hebben wij vijf handige tips op een rijtje gezet. Wanneer je deze in gedachten houdt tijdens het schrijven van je plan weet je zeker dat je voldoende voorbereid bent om succes uit je social media gebruik te halen.

1. Stel doelen

Voordat je van start gaat met het delen van social media content is het belangrijk dat je weet wat je hiermee wilt bereiken. Niemand wil tijd steken in taken die uiteindelijk geen duidelijk doel hebben, toch?

De doelen die je kunt stellen hangen af van het type bedrijf dat je runt. Zo kun je je social media gebruiken voor het creëren van naamsbekendheid, voor het opbouwen van een ‘community’, voor het direct verkopen van producten of diensten of voor bijvoorbeeld klantenservice doeleinden.

Uiteraard kun je meerdere doelen tegelijk stellen, maar het is van belang dat je deze doelen duidelijk voor ogen hebt. Zo weet je waar je de rest van je strategie op kunt richten.

2. Doe je onderzoek

Dit is wellicht onze allerbelangrijkste tip. Om een content strategie te kunnen creëren die je in de richting van je doelen zal helpen, zul je moeten onderzoeken wat deze content precies is. Dit klinkt wellicht lastig, maar er zijn verschillende manieren om hierachter te komen door middel van doelgroep – en competitie onderzoek.

Doelgroep onderzoek

Wie wil je bereiken en hoe bereik je deze mensen of bedrijven? Voer zorgvuldig doelgroep onderzoek uit. Definieer wie je potentiële klanten zijn, waarmee jij ze kunt helpen met je product of dienst en onderzoek waar op social media je doelgroep te vinden is. Kijk vervolgens welk type content door deze doelgroep het beste ontvangen wordt en wellicht hoe hashtags je daarbij kunnen helpen. De beste manier om dit te doen, is door middel van competitie onderzoek.

Competitie onderzoek

Het werk van je competitie kan jou zeeën aan informatie opleveren. Indien beschikbaar, kies een aantal bedrijven die het goed doen op social media en een aantal met minder succes. Kijk vervolgens welk type content deze bedrijven delen en waar de doelgroep het beste op reageert.

3. Definieer en ontwerp

Stijl

Consistentie en stijl zijn essentieel voor een bedrijf. We zien regelmatig een social media feed langskomen die vol leuke informatie staat, maar waar wat betreft stijl geen touw aan vast te knopen is. Dit is zonde, want herkenbaarheid is enorm belangrijk.

Voordat je begint met het delen van content raden we je dan ook aan om een stijlgids en een aantal social media richtlijnen in je strategie op te nemen. Kies voor een filter die je op al je foto’s toepast, kies voor bepaalde kleuren die aansluiten bij jouw merk, en definieer strenge regels wat betreft content: Hoe lang zijn je posts? Waar staan je hashtags? Gebruik je emojis? Welk lettertype gebruik je? Hoe meer regels je stelt, hoe mooier en overtuigender je social media presentatie zal overkomen.

Planning

Naast het definiëren van de stijl van je feed, is het van belang om ook je type posts, eventuele campagnes en de frequentie en timing van je posts vast te leggen. Creëer een content kalender en test op welke tijden en dagen je publiek het beste op je posts reageert.

4. Automatiseer

Het regelmatig delen van content en het communiceren met je volgers kan enorm veel tijd in beslag nemen. We raden je daarom aan gebruik te maken van een ‘social media scheduling tool’. Met deze tool plan je je content vooraf in en wordt deze gedeeld op de momenten die jij in de tool aangeeft. Zo wordt je content voor je gedeeld terwijl jij je tijd aan iets belangrijkers kunt besteden. Er zijn verschillende tools beschikbaar, zoals bijvoorbeeld CoSchedule

5. Blijf verbeteren

Houd in gedachten dat je je social media strategie zult moeten blijven verbeteren. Social media, trends en de interesses van je doelgroep zijn in constante ontwikkeling. Nieuwe mogelijkheden blijven zich voordoen en het is belangrijk dat jij hierop inspeelt. Hou je analytics in de gaten, blijf opletten of de reacties van je volgers wellicht verschuiven en pas je strategie hier direct op aan.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij de groei van je bedrijf? Het ervaren en gepassioneerde team van Leapforce biedt deze hulp graag. Door middel van growth hacking services helpt Leapforce bedrijven bij het optimaliseren van hun digitale sales en marketing machine. Meer weten? Neem een kijkje op de Leapforce website of vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan. Wil je graag weten of jouw sales en marketing machine voor verbetering vatbaar is? Neem dan gratis deel aan de Leapforce groeitest. Zo weet je binnen een paar minuten hoe jouw bedrijf ervoor staat.