5 tips voor om je zakelijke verhuizing zo goed mogelijk te laten verlopen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:57

Persbericht - Is jouw bedrijf vanaf de start snel aan het groeien gegaan? Dan kan het zijn dat je op een gegeven moment toe bent aan andere, grotere bedrijfsruimte. Dat betekent dat je een zakelijke verhuizing moet gaan regelen. Hoe pak je dat zo goed mogelijk aan? We geven een aantal tips.

Zorg alles dat bij aankomst werkt

Misschien nog wel meer dan bij een privéverhuizing is het zaak om ervoor te zorgen dat alle techniek die nodig is voor je bedrijfsvoering al aangesloten en getest is voordat je definitief over gaat, voor zover mogelijk. Het is vooral cruciaal om je ervan te verzekeren dat je internetverbinding werkt en dat je hier niet nog een aantal dagen op hoeft te wachten. Hetzelfde geldt voor je telefoonaansluiting. Zorg dat je dit ruim van tevoren en regelt en test voordat je aan je verhuizing begint. Niets iets vervelender dan wanneer je bedrijfsvoering op z’n gat ligt rondom een verhuizing.

Gebruik een verhuischecklist

Niemand kan altijd overal aan denken. Daarom is het fijn als je kunt nagaan wat je allemaal moet doen en de dingen die al geregeld zijn kunt afstrepen. Daarbij is het handig om gebruik te maken van een verhuischecklist. Die zijn online te vinden, dus je hoeft hem niet per se zelf op te stellen, hoewel je hem natuurlijk wel kunt aanvullen met zaken die niet op de standaardlijst staan, maar wel relevant zijn voor jouw zakelijk verhuizing.

Posteer iemand op beide locaties

Zeker wanneer je bij het zakelijk verhuizen een verhuisbedrijf inschakelt, is het zinnig om ervoor te zorgen dat op beide locaties iemand aanwezig is die aanwijzingen kan geven. Zo zorg je er namelijk voor de verhuizing zo soepel mogelijk verloopt en er na het overbrengen van de spullen niet nog veel tijd en gesjouw nodig is om alles op de juiste plaats te zetten. Vooral de persoon op nieuwe locatie is daarbij van belang. Zorg dat hier iemand staat die weer waar alles moet staan. Heb je niemand anders? Doe dit dan zelf en vraag bijvoorbeeld je partner om op de oude locatie te blijven om daar de verhuizers te ondersteunen.

Liever een steekkarretje huren dan rugpijn kweken

Ga je zelf zware spullen verplaatsen? Dan wil je niet je door je verhuizing rugproblemen ontwikkelt die vervolgens je werk in de weg zitten. Wees daarom verstandig en geef wat extra geld uit om steekkarretjes en dergelijke hulpmiddelen te huren of zelfs te kopen. Hiermee maak je het verplaatsen van bijvoorbeeld zware dozen een stuk minder belastend voor je lichaam.

Zorg voor een plan B

Helaas is er nooit een garantie dat alles verloopt zoals gepland rondom je verhuizing. Dat is vervelend voor een bedrijf, want als je in een situatie terechtkomt waarin je tussen wal en schip valt, ben je opeens erg beperkt in je mogelijkheden. Een paar voorbeelden? Misschien krijg je toch je internetverbinding niet op tijd aan het werk op jouw nieuwe bedrijfslocatie. Of de vrachtwagen waarin de inboedel van je bedrijf verhuisd krijgt een ongeluk. Dan is goed als je een plan B hebt om ervoor te zorgen dat je bedrijfsvoering wel zo veel mogelijk kan doorlopen. Zorg daarom voor wat overlap tussen het eindigen van je internetaansluiting op je oude adres en het starten van je internetaansluiting op je nieuwe adres. Laat een buffer tussen wanneer je je oude bedrijfsruimte moet verlaten en je je nieuwe locatie betrekt. Zo loop je de minste kans dat je met lege handen komt te staan.

Het belangrijkste van allemaal is de instelling waarmee je je verhuizing aangaat. Een zakelijke verhuizing is een flinke logistieke uitdaging en dat komt echt niet zomaar op z’n pootjes terecht. Ga georganiseerd te werk, denk overal goed over na en zorg er zo voor dat je zo kort mogelijk ‘uit de lucht’ bent.