5 verzekeringen die voor zzp’ers zeker het overwegen waard zijn

In Nederland draag je als zzp’er slechts een verplichte premie af voor de volksverzekeringen. Deze premie wordt bepaald op basis van je inkomen en vind je terug in de aangifte inkomstenbelasting aan het begin van het nieuwe jaar. Hoewel andere verzekeringen voor ondernemers niet verplicht zijn, is het sterk aan te raden om er een aantal af te sluiten. Het kan je een grote financiële schade besparen in het geval je per ongeluk een constructiefout maakt, lichamelijk letsel veroorzaakt tijdens werkzaamheden, enzovoorts. Dit artikel zet vijf verzekeringen op een rijtje, die voor zzp’ers zeker het overwegen waard zijn.

Welke van deze verzekeringen voor zzp heb jij afgesloten voor je onderneming?

#1: Beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Er zijn twee soorten aansprakelijkheidsverzekeringen voor ondernemers, namelijk; de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Laatstgenoemde biedt een dekking voor schade aan personen of bijvoorbeeld andermans spullen. Ook een financiële schade door (para)medische beroepen zonder lichamelijk letsel te veroorzaken of spullen te beschadigen is gedekt.

Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering biedt dekking bij schade die voortkomt uit beroepsfouten. Onder meer juristen of bijvoorbeeld notarissen kunnen dergelijke beroepsfouten maken. Denk bijvoorbeeld aan een verkeerd uitgebracht advies, wat resulteert in financiële schade bij de klant. De meeste bedrijven kiezen ofwel voor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering, ofwel voor de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

#2: Rechtsbijstandverzekering voor ondernemers

Naast een aansprakelijkheidsverzekering is ook een rechtsbijstandverzekering afsluiten aan te raden. Binnen iedere branche kunnen conflicten ontstaan met klanten, partners en bijvoorbeeld medewerkers. Een rechtsbijstandverzekering biedt in zo’n geval de uitkomst. Via de verzekeraar kun je juridisch advies opvragen over de te zetten stappen bij een juridisch conflict. Ook wanneer het tot een gerechtelijke procedure komt, kun je op hulp van de verzekeraar rekenen.

#3: Verzekering voor je bedrijfswagen

Veel bedrijven hebben een eigen bedrijfsauto. Voorkom hoge kosten bij een inbraak in de auto, een ongeluk of schade door bijvoorbeeld ruige weersomstandigheden! Net als bij een personenwagen die je privé koopt, heb je de keuze uit een WA-verzekering, een verzekering met beperkt casco en een allrisk verzekering. Vergelijk de dekking van verschillende verzekeringen om te zien welke hiervan het beste aansluit op hetgeen jij in de bedrijfswagen meeneemt. Onder meer de bedrijfsauto’s van bouwbedrijven zijn geliefde doelwitten onder inbrekers. Hier ligt vaak immers kostbaar gereedschap in.

#4: Inventaris van je bedrijf verzekeren

Vergelijkbaar met het afsluiten van een verzekering voor je bedrijfswagen, is het afsluiten van een verzekering voor schade aan de inventaris van je onderneming. Denk aan gereedschap wat gestolen wordt van de werkplaats. Wanneer je dit gereedschap zelf moet vervangen, kunnen de kosten al snel oplopen. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor de laptops of computers in een kantoorpand. Een verzekering voor de inventaris van je onderneming helpt dergelijke hoge kosten te voorkomen. Mocht je een kantoor aan huis hebben, dan loont het om uit te zoeken welke onderdelen van de inventaris onder je persoonlijke inboedelverzekering vallen.

#5: WIA-verzekering voor ondernemers met personeel

Ook als zzp’er kun je personeel in dienst hebben. In zo’n geval is het slim om voor een WIA-verzekering te kiezen. Deze verzekering biedt een dekking voor de kosten die voortkomen uit een situatie waarbij medewerkers voor een langere periode ziek thuis zitten. Het loon van deze medewerkers moet normaliter gedurende twee jaar worden doorbetaald. Dit betekent voor veel bedrijven dat zij geen tijdelijke medewerker in dienst kunnen nemen. Het leidt immers tot dubbele kosten! Met een WIA-verzekering ben je goed beschermd en voorkom je dat projecten vertraging oplopen als gevolg van ziekte onder medewerkers.