6 growth hacks om je bedrijf te laten groeien

Growth hacking wordt steeds populairder. De term werd in 2010 geïntroduceerd door Sean Ellis, auteur van het gelijkgenaamde boek ‘Growth Hacking’. Ellis had veel succes met zijn methode en hielp meerdere bedrijven aan een enorm snelle groei.

Maar wat is growth hacking precies? Kort gezegd gaat het om het systematisch uitvoeren van experimenten met als doel uit te vinden wat het beste werkt voor een bepaald bedrijf en een bepaalde doelgroep. De nadruk ligt hierbij op de inzet van de juiste tools, technieken en creatieve marketing en sales ideeën. 

Veel bedrijven structureren hun werk rondom weloverwogen processen. Taken worden op een bepaalde manier uitgevoerd en werkwijzen liggen vast. Dit brengt duidelijkheid en stabiliteit, maar zorgt in veel gevallen voor stagnatie. Growth hacking doet het tegenovergestelde. Met de growth hacking mindset worden bestaande processen constant op de proef gesteld en wordt voortdurend uitgetest wat beter kan. Dit brengt een grote mate van flexibiliteit in een bedrijf en daarmee de mogelijkheid voor snelle groei. 

Growth hacks, of experimenten, kunnen vanalles zijn. Van grote marketingstunts tot kleine social media trucs. Hierdoor is de methode zeer veelzijdig en geschikt voor zowel kleine startups als een grote succesvolle bedrijven. 

In deze blog zetten we 5 laagdrempelige growth hacks op een rijtje die voor ieder bedrijf gemakkelijk uit te voeren zijn. En al blijft het testen, wij denken dat deze growth hacks de meeste bedrijven een stapje verder zullen helpen. 

1. Adverteren op naam van concurrenten

Om te profiteren van de naamsbekendheid van een succesvolle concurrent, kun je er voor kiezen om op naam van deze concurrent te adverteren via Google Ads. Zo zorg je namelijk dat jouw naam en website naar voren komen wanneer een potentiële klant op het internet de naam van een concurrent opzoekt. 

Deze hack werkt goed en wordt veel gebruikt, maar is niet zonder nadelen. Zo zul je namelijk moeten zorgen dat de pagina waarvoor je adverteert aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker. Dit beperkt je vrijheid in het delen van content, want je zult moeten zorgen dat je pagina iets met de concurrent te maken heeft. Een goed voorbeeld van een pagina die je zou kunnen inzetten voor een dergelijke advertentie is een vergelijking tussen jouw product en die van de concurrent.

Wanneer je bijvoorbeeld ‘Insightly’, intypt op Google, zul je zien dat (in augustus 2019, tijdens het schrijven van deze blog) een advertentie van Freshsales naar voren komt. Freshsales heeft in dit geval geadverteerd op ‘Insightly’, en profiteert daarmee van de naamsbekendheid van dit bedrijf. 

Ook zul je je ervan bewust moeten zijn dat de kans dat mensen uiteindelijk toch op de link van de concurrent klikken groot is. Immers, daar waren ze naar op zoek. 

Samengevat, dit is een goede methode om naamsbekendheid te vergroten. Echter, heeft je bedrijf al enige bekendheid, dan is adverteren op eigen naam waarschijnlijk voordeliger.

2. Chrome plugins (heractiveren) 

Ben je wel eens gevraagd om toestemming te geven voor het ontvangen van pop-up berichten op een bepaalde website? Google Chrome biedt de mogelijkheid om websitebezoekers te heractiveren om een website te bezoeken. 

Een websitebezoeker zal worden gevraagd toestemming te geven voor het ontvangen van pushberichten. Heeft deze bezoeker op ‘ja’ geklikt, dan kun jij zorgen dat hij of zij een bericht ontvangt wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe blog hebt geüpload of een nieuwe aanbieding op je website hebt staan. Dit kan je websiteverkeer een grote boost geven. 

In deze blog leer je hoe je deze notificaties activeert voor jouw website. 

3. Landingspagina laten checken op Usability Hub

Van een landingspagina hangt veel af. De juiste indeling en elementen kunnen het verschil maken tussen een succesvolle website die voor extra verkopen zorgt en een pagina die bezoekers alleen maar afstoot. 

Een goede manier om te testen of jouw landingspagina het juiste effect heeft is Usability Hub. Door je aan te melden op deze website zullen de testers van het platform jouw pagina beoordelen. Je zult bruikbare feedback terug krijgen waarmee je direct aanpassingen op je pagina kunt maken. Voorbeelden van tests die worden uitgevoerd zijn de ‘5 seconden test’ (ziet men in 5 seconden waar jouw website over gaat?), een heatmap test (waar klikken gebruikers op en hoe beweegt hun muis zich over de website?) en een ontwerp survey. 

4. Leads genereren op LinkedIn met Dux Soup

Voor veel bedrijfseigenaren is LinkedIn essentieel. Met een succesvol LinkedIn profiel kun je laten zien dat je autoriteit hebt op je vakgebied en kun je waardevolle leads genereren. 

Een handige hack om zonder veel moeite de juiste connecties te leggen op LinkedIn is de tool Dux Soup

Deze handige tool bekijkt automatisch profielen binnen jouw doelgroep, ‘endorsed’ hun vaardigheden en verzendt gepersonaliseerde berichten. Allemaal namens jou natuurlijk. Binnen de tool kun je zelf aangeven wat je wilt dat wordt gedaan. Zo heb je zelf de controle over de handelingen die worden uitgevoerd. 

Dux Soup is een ideale tool om leads mee te genereren, die je vervolgens met LinkedIn Sales Navigator kunt opslaan en een gepersonaliseerd bericht kunt sturen. 

5. Pinterest Shop the Look

De volgende hack is voornamelijk interessant voor e-commerce bedrijven. Met Pinterest's Shop the Look functie kun je tags met prijzen en informatie hangen aan de producten op je foto’s. Aangezien veel Pinterest bezoekers actief op zoek zijn naar inspiratie is de kans groot dat ze bereid zijn om de producten op jouw foto’s te kopen. 

Als winkel kun je daarom mooie sfeerbeelden van je producten aan een stijlvol Pinterest board toevoegen en daarmee je Pinterest profiel als extra ‘social media winkel’ inrichten. 

6. Instagram shopping 

Als we Pinterest’s Shop the Look noemen, moeten we Instagram Shopping ook noemen. Sinds kort biedt ook Instagram bedrijven de mogelijkheid om hun product tags toe te voegen aan hun foto’s. 

De tags kunnen zowel in Instagram posts als Instagram stories worden toegevoegd en zijn gemakkelijk op te zetten. Het enige dat je hoeft te doen is je account aan een Facebook catalogus te koppelen en Instagram te vragen je account te activeren. Op de Help pagina van Instagram zie je precies hoe dit werkt.

Let op, het platform brengt per transactie 5% in rekening. Bedenk je dus goed of een verkoop via Instagram deze extra kosten waard zal zijn. ​

Na vijf jaar samenwerking op verschillende projecten besloten Philip Hennemann & Witold Rosendaal in 2017 samen te gaan ondernemen. Na een aantal 'pivots' is begin 2018 het laatste bedrijf met succes gevalideerd: de geboorte van Leapforce.

Leapforce ondersteunt haar klanten met het verruimen van de zichtbaarheid, het vergroten van de digitale tractie en het realiseren van conversie naar deals.

We bouwen en onderhouden digitale sales en marketing machines waarmee we continu inspelen op mogelijke verbeteringen van digitale tractie en conversie. Ook adviseren we bedrijven hoe zij hun digitale sprongkracht kunnen vergroten.

“Growth Hacking” is het vakgebied dat dit werkterrein het beste beschrijft.