7 redenen waarom jij direct met app promotie zou moeten beginnen

In 2018 hadden 90,3% van de mensen boven de twaalf jaar een smartphone. Op die smartphones staan gemiddeld 30 apps. De meest gebruikte apps zijn hier de sociale media apps, zoals Facebook, YouTube, Whatsapp en Instagram. Eind oktober 2017 had de iOS App Store meer dan 2 miljoen apps in de Store staan. In de Google Play Store stonden er toen zelfs meer dan 3,5 miljoen online. Apple heeft voor het eerst een daling laten zien in 2018, omdat de regels voor apps in de App store aangescherpt zijn. Er komen elke dag honderden zo niet duizenden apps bij in de stores.

Hoe zorg jij er dan voor dat jij met jouw bedrijfsapp opvalt tussen al dit geweld? Dat jouw app niet een stille dood sterft in de stores waar er miljoenen andere apps te downloaden zijn? Door de starten met het promoten van jouw app door middel van app marketing

Een app is een verlengstuk voor jouw bedrijf

Een app heb je als bedrijf niet omdat het leuk is. Een app maakt onderdeel uit van jouw digital marketing strategie. Het is een verlengstuk van al jouw inzet om meer leads, meer omzet, meer winst en/of meer naamsbekendheid te genereren. Daarom moet je het vermarkten van een app net als het vermarkten van jouw producten of diensten serieus nemen. Een Universal App Campaign is de manier om serieus in te zetten op app promotie.

Een Universal App campaign is dé manier om jouw app onder de aandacht te brengen van jouw doelgroep. Universele app campagnes (ook wel afgekort als UAC) is een vorm van app promotie die ervoor zorgt dat jouw app op verschillende platformen gepromoot wordt, waaronder in alle stores waar deze gedownload kan worden. Het enige dat je hiervoor nodig hebt is een Google account.

Net als met alle inzet van jouw marketing dien je bij je app promotie ook goed te beseffen wie je doelgroep is. Wie wil je bereiken en wat is het extra doel van de app voor jouw doelgroep.

Hoe werkt een Universal App Campaign?

Net als een reguliere search campagne start je een Universal App Campaign in je Google account. Door jouw app te koppelen aan jouw Google account kun je de campagne starten. Hiervoor kies je in eerste instantie een basis store (de Apple App store of de Google Play store), maar jouw app wordt in beide stores gepromoot.

Een advertentie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Vier beschrijvingen van 25 tekens
  • Een video (optioneel)
  • Afbeeldingen, maximaal twintig verschillende afbeeldingen (optioneel)
  • HTML5 bestanden (optioneel)

De vier beschrijvingen zorgen ervoor dat er automatisch verschillende varianten worden gemaakt van jouw advertenties in combinatie met de video, de afbeeldingen of de HTML5 bestanden. Zorg er dus altijd voor dat jouw vier beschrijvingen uniek en goed geschreven zijn, zodat jouw campagne goed gaat presteren. Vervolgens kies je voor de locaties waarin je wilt adverteren (Nederland, kleiner of de hele wereld), de taal die jouw potentiële downloaders spreken, het budget dat je wilt uitgeven en de biedstrategie.

Vindbaar op verschillende platformen

Het grote voordeel van het actief promoten van je app via de Universal App Campaign van Google is dat je online vindbaar bent op meerdere platformen. Je bent uiteraard zichtbaar in de verschillende app stores, maar kunt ook op Google zelf in de zoekresultaten, het Google Display Netwerk gebruiken of adverteren op Youtube met de app.

Het is sowieso aan te raden om een video te gebruiken die je kunt gebruiken voor de vermarkting van je app. Door deze al op je YouTube kanaal te zetten, kun je vanuit het Google account gemakkelijk de video inladen in de advertentie.

Bovendien kun je binnen Facebook een campagne starten om ‘appinstallaties’ te genereren. Met deze vorm van adverteren op social media stuur je mensen naar de store om jouw app te downloaden of om jouw app te openen. Het is absoluut aan te raden om in ieder geval Facebook in te zetten als het gaat om social media marketing. Binnen Facebook kun je kiezen uit twee verschillende doelstellingen:

  1. App installaties. Deze doelstelling kies je als je wilt dat mensen jouw app installeren.
  2. Betrokkenheid bij app. Deze doelstelling kies je als je wilt dat mensen die je app al hebben, deze openen. Je hebt hier de keuze om te kiezen voor ‘verkeer’ of voor ‘conversies’ binnen deze doelstelling.

Binnen Facebook is het erg gemakkelijk om jouw doelgroep in kaart te brengen en deze te targeten. Bovendien betekent adverteren op Facebook dat je dit ook direct op Instagram kunt inzetten, aangezien zij beiden van hetzelfde bedrijf zijn.

Het grote voordeel van op alle platformen aanwezig zijn is dat als een potentiële klant naar jouw bedrijf zoekt, zij op hun mobiele telefoon direct de mogelijkheid krijgen om jouw app te downloaden. Met andere woorden jouw bedrijf is met één klik binnen handbereik. Op deze manier zorg jij ervoor dat jouw doelgroep niet meer om jouw app heen kan, welk kanaal zij dan ook gebruiken.

7 redenen waarom je direct moet starten met het promoten van jouw app

Tof dat er verschillende opties zijn om een app te promoten, maar waarom zou je dit nu moeten doen? Hieronder lees je 7 redenen om direct te starten.

1. Omdat je zonder promotie niet (meer) opvalt

Miljoenen apps uit verschillende landen. Hoe zorg je ervoor dat jij tussen dit geweld opvalt? Zelfs als je al een hele fanbase hebt opgebouwd, betekent het niet dat jouw doelgroep ook jouw app gaat downloaden. Opvallen tussen de rest doe je met een app promotie campagne. Aan naamsbekendheid moet je bouwen, dus ook aan de bekendheid van je app. Zonder promotie is de kans best klein dat jouw app gedownload wordt.

Iedereen kent (of speelt) Candy Crush. Deze bekendheid is niet uit de lucht komen vallen. De app ontwikkelaar heeft deze actief gepromoot door een Universal App Campaign in combinatie met andere marketing campagnes (denk aan televisie) in te zetten. En met resultaat. Of je nu net als Candy Crush een spelletjes app hebt of een bedrijfsapp voor andere bedrijven, met een app campagne val jij op tussen alle anderen.

2. Extra omzet door je app

Doordat jouw app gedownload wordt door jouw doelgroep heb je een extra kanaal aan jouw marketingmix toegevoegd waarmee je omzet kunt behalen. Door bijvoorbeeld extra informatie of handvatten te geven in de app kun jij hen overtuigen om die aankoop of afname bij jouw bedrijf te doen. Ook al bestaande klanten kun je hier van extra informatie voorzien, leuke acties communiceren (eventueel met pushbericht) om ervoor te zorgen dat je jouw klanten ook behoudt.

Van de extra omzet die je hiermee genereert kun je een gedeelte weer terugstoppen in de campagne. Zo bereken je gemakkelijk dat wat erin gaat aan promotie er aan de onderkant in downloads en omzet weer uitkomt.

3. Jouw doelgroep binnen handbereik

Met tags en een goede omschrijving kun jij ervoor zorgen dat jouw doelgroep jouw app kan vinden in de verschillende stores. Maar hen echt specifiek bereiken is lastiger. Toch weet jij heel goed - naar aanleiding van jouw doelgroeponderzoek - wie jouw doelgroep is en waar je hen kunt vinden. Met een app campagne kun je hen gemakkelijk bereiken door specifiek op jouw doelgroep te targeten. Waardevolle informatie om ervoor te zorgen dat jij jouw doelgroep goed kunt bereiken.

Binnen de Universal App Campaign kun je targeten op locaties en talen. Binnen Facebook kun jij ook inzetten op interesses, functieprofielen, ‘vind ik leuks’ en groepen waarvan ze lid zijn. Zo kun jij een hele slimme selectie maken om jouw app onder de juiste doelgroep te promoten. 

4. Onderdeel van je gehele marketingmix

Aan het begin van dit artikel staat het al. Een app is een verlengstuk van jouw bedrijf. Zorg er daarom voor dat jouw promoties met elkaar verweven zijn. Schrijf een blog- of nieuwsartikel waarin je jouw app lancering ‘viert’ en schrijf over updates en tips om met jouw app succes te hebben. Gebruik e-mail marketing en berichten IN de app om jouw doelgroep op de hoogte te brengen van nieuwe ontwikkelingen binnen zowel de app zelf als binnen jouw bedrijf.

Promoot updates die je op social media deelt en schrijf de lokale nieuws- en/of marketing platformen aan. Zorg er dan ook voor dat je niet alleen jouw producten of diensten vermarkt, maar daarbinnen ook jouw app meeneemt. Binnen jouw digitale marketing strategie behoort ook de app actief meegenomen te worden. Door een app écht als aanvulling te zien en niet als losstaand platform, zul je er veel meer succes mee behalen. 

5. Meetbaar maken van resultaten

Via de stores waarin de app gedownload kan worden, kun je al veel meetbaar maken. Ditzelfde geldt voor Facebook. In advertentiebeheer kun jij zien wat de resultaten zijn, tegen welke kosten. Zo heb je in een duidelijk overzicht inzichtelijk gemaakt wat jouw inzet oplevert aan klikken. In de stores kun je vervolgens zien hoe vaak jouw app gedownload is en dit koppelen aan jouw conversies binnen Facebook.

Binnen Google Ads account kun je conversies alleen bijhouden als je gebruik maakt van software van ‘derden’. Er zijn dan verschillende manieren om conversies via mobiele apps bij te houden, afhankelijk van het platform van de app en hoe je de conversie meetbaar wilt maken. Je hebt de keuze uit:

  • Conversies via mobiele apps bijhouden met Firebase. Als je jouw Google Ads-account aan een Firebase-account koppelt kun je conversies importeren vanuit Firebase. Zo kun je zien hoe jouw App advertentiecampagnes renderen. Firebase is een SDK (Software Development Kit) voor mobiel van Google en de app-analysetool.
     
  • Conversies via Android-apps bijhouden met Google Play. Gebruik conversiegegevens van Google Play om na te gaan hoe effectief jouw app advertenties zijn voor het genereren van Android-app-installaties en in-app-activiteit. Dit doe je via de Google Play store.

6. Relatief goedkope manier van adverteren

Adverteren in bijvoorbeeld de zoekmachine kan een kostenplaatje met zich mee brengen. Helemaal als de concurrentie hoog is binnen jouw zoekwoorden. Uiteraard moet je altijd berekenen hoeveel kosten je kunt maken en wat het oplevert aan omzet, winst of naamsbekendheid. In het geval van app promotie kun je gemakkelijk een doelstelling voor jouw inzet bepalen, namelijk x aantal downloads. Het mooie aan een app promotiecampagne is dat de kosten per download laag zijn.

Waar de kosten bij veel marketingmiddelen oplopen kun je met een Universal App Campaign nog relatief ‘goedkoop’ jouw app promoten. CPC’s (cost per click, kosten per klik) liggen op dit moment nog veel lager dan bij het zoekmachine adverteren met een tekstadvertentie. hetzelfde geldt voor facebook adverteren. Helemaal als je jouw doelgroep zo specifiek mogelijk in kaart hebt gebracht  bereik jij jouw meest rendabele doelgroep tegen lagere klikprijzen.

7. Machine learning van Google

Als adverteerder met de Universal App Campaign binnen Google Ads profiteer je van machine learning en de automated strategy van Google. Dit houdt in dat Google zelf de best lopende advertentie uitlicht, dat kan doordat jij meerdere beschrijvingen en meerdere afbeeldingen of HTML5 bestanden uploadt. Dit resulteert in het feit dat er altijd de beste advertenties getoond worden die dus voor jouw bedrijf het meeste resultaat oplevert.

Het machine learning systeem van Google test verschillende combinaties (je geeft immers vier verschillende tekst ideeën door en eventueel ook nog maximaal twintig afbeeldingen) en Google leert dan welke combinatie het beste werkt. De advertentie die het beste resultaat laat zien, wordt automatisch door Google geoptimaliseerd. Dit geldt ook voor de targeting en de biedstrategie, op deze manier behaal jij het beste en het meeste resultaat uit de app campagne.

Toekomstbestendig adverteren

Om een succesvolle app campagne te starten via Google Ads is het verstandig om hier een Google App Immersion partner bij te zoeken. Dit online marketing bureau is door Google benoemd als partner bureau en krijgt hierbij alle hulp van Google zelf én weet als eerste bureau wat de ontwikkelingen zijn. Zo weet jij zeker dat jij met jouw app geen waardevolle downloads en verkopen misloopt. Bovendien kunnen zij helpen om een gehele marketingmiddelen mix in te zetten. Want hoe ga je nu precies om met machine learning? Hoe profiteer jij het beste van de mogelijkheden die Google biedt om de beste app campagne aan jouw doelgroep te tonen? Door samen te werken bereik jij dat wat je wilt bereiken.

Als digital marketingbureau is Team Nijhuis dé businesspartner voor bedrijven die willen groeien.
Groei is voor Team Nijhuis altijd een positief resultaat: meer winst, omzet of rendement, maar ook
het behoud van een bestaande markt. Het bureau is opgericht in 1973 en combineert veertig jaar
ervaring op het gebied van strategische marketing en communicatie met de nieuwste kennis over
digitale marketing.

Dankzij de groei die Team Nijhuis voor andere bedrijven realiseerde is het bureau de afgelopen
jaren zelf ook flink gegroeid. Dat leverde in 2015 en 2016 een FD Gazelle op en viermaal een
notering in de Deloitte Technology Fast 50 (2015, 2016, 2017 en 2018) als het snelst groeiende
marketingbureau van Nederland. In 2017 en 2018 werd het bureau #2 digital marketing agency van
Nederland volgens een onafhankelijk onderzoek van Fonk magazine. Inmiddels werken er 40+ Digital
marketing experts bij Team Nijhuis voor meer dan 150 nationale en internationale klanten in
verschillende branches.

Team Nijhuis biedt de volgende dienstverlening aan om bedrijven te laten groeien met online marketing;