7 veelgemaakte SEO fouten die jij waarschijnlijk ook maakt

97 procent van alle internetgebruikers gebruikt zoekmachines. Met SEO proberen we zichtbaarder te worden voor die bezoekers en ze te verleiden onze pagina’s te bezoeken. Maar niet iedereen pakt dat even handig aan. Wil jij aan de slag met SEO? Zorg dan dat je begrijpt hoe de zoekmachine werkt. In dit artikel laat ik je zien hoe het níet moet: 7 veelgemaakte ‘fouten’ op SEO-gebied.

97 procent van alle internetgebruikers gebruikt zoekmachines. Met SEO proberen we zichtbaarder te worden voor die bezoekers en ze te verleiden onze pagina’s te bezoeken. Maar niet iedereen pakt dat even handig aan. Wil jij aan de slag met SEO en hoger in Google komen? Zorg dan dat je begrijpt hoe de zoekmachine werkt. In dit artikel laat ik je zien hoe het níet moet: 7 veelgemaakte ‘fouten’ op SEO-gebied.

Je gaat niet goed met zoekwoorden om

Zoekwoordenonderzoek wordt vaak onderschat. Maar iedereen die serieus met SEO bezig is, weet hoe belangrijk slim gekozen keywords zijn. Jij weet precies wat je te bieden hebt. Maar Google is ‘slechts’ een robot, hij is afhankelijk van de informatie die jij ‘m geeft. Beschrijf je product of dienst dus goed. Met de juiste zoektermen. In the process bedien en bereik je zo vaak ook je bezoeker beter. Let op: prop ook weer niet onnodig zoekwoorden in je tekst. Keyword stuffing kan echt niet (meer).

Je biedt te weinig content aan

Jouw website moet laten zien dat jij relevant bent voor de bezoeker. En dat gaat eigenlijk niet zonder tekst. Kwalitatieve content is belangrijk. En die mag best wat body hebben. Beantwoord zoveel mogelijk vragen van jouw potentiële klant. Ben je afhankelijk van lokale bezoekers? Vergeet dan ook niet je locatie en adres te vermelden.

Je besteedt te weinig aandacht aan opmaak

Het is ook belangrijk dat je content technisch op de juiste manier op de website wordt gezet. Google is een machine, die scant op tags en code. Hij vindt structuur belangrijk. Maar titels en kopjes kan Google niet herkennen, als jij ‘m niet vertelt dat het titels en kopjes zijn. Alleen dik drukken heeft geen zin, je moet er ‘aan de achterkant’ een H1 of H2 tag aan geven. Dat kan in de meeste CMS’en heel makkelijk in de editor.

Je afbeeldingen zijn niet geoptimaliseerd

Plaatjes zijn belangrijk. Je geeft meer schwung aan je content. Je bezoekers zijn er dol op. Eén probleempje: zoekmachines kunnen plaatjes (nog) niet ‘lezen’. Help ze een handje. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld: zorg voor een relevante bestandsnaam, titel, alt-title, en eventueel een onderschrift. Zo kan Google wél zien wat er op de afbeelding te zien is, én waarom ‘ie relevant is voor jouw pagina.

Je gaat niet slim genoeg met links om

Intern en extern linken is heel zinvol. Als je dit slim aanpakt verbetert het de gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid en Google ziet dat je je bezoeker graag helpt met kwalitatieve informatie. Maar let ook op hoe je linkt. Zoekmachines kijken naar de tekst waar je link achter zit, de zogenaamde ‘anchor tekst’. Het is zinvol om hier relevante keywords in te zetten die laten zien wat er achter de link te vinden is. Beter voor Google én de bezoeker weet waar ‘ie aan toe is.

Meer backlinks is niet altijd beter

Veel mensen weten wel dat linkbuilding belangrijk is voor SEO. Maar ga nou niet als een bezetene zoveel mogelijk links verzamelen. Google hecht veel meer waarde aan 4 relevante, kwalitatieve backlinks, dan aan 100 twijfelachtige. Zorg ook voor balans in dofollow en nofollow backlinks. De beste tip? Zorg voor kwalitatieve content, waar andere media graag naar verwijzen. Duurt wat langer, maar op de lange termijn is het echt de beste optie.

Je houdt geen rekening met mobiele gebruikers

Mensen zoeken tegenwoordig vaker mobiel dan via de laptop of desktop. Google geeft mobiel ook andere zoekresultaten dan op de pc. Het is daarom eigenlijk not done om geen mobile proof website te hebben. Je content moet ook mobiel snel laden, en leesbaar zijn op een klein scherm. Een full responsive website werkt het best, die past zich aan de grootte van het scherm aan.

Volg de laatste ontwikkelingen

SEO is niet niks. Bovendien is het algoritme van Google altijd in ontwikkeling. Het is daarom belangrijk altijd de laatste ontwikkelingen te blijven volgen om op de hoogte te blijven. Je kunt blijven optimaliseren. Doe dat vooral ook. De zoekmachines zullen je ervoor belonen. Heb je daar hulp bij nodig? Schakel dan een SEO-specialist in. Ompro helpt je graag.

Wil jij meer online succes?

Laat dan je website of webshop (en campagnes) onder de loep nemen door een SEO specialisten van Ompro. Kies je voor Ompro? Dan ben je verzekerd van resultaat, persoonlijke aandacht en vakmanschap. Op alle vlakken van online marketing.    

Altijd up-to-date
Ompro timmert al sinds 2006 aan de weg. Eigen businesscases zijn de basis voor onze manier van werken. Wat ik en mijn team toepassen voor klanten, is daarom bewezen succesvol. Bovendien volgen we doorlopend alle ontwikkelingen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en online adverteren. Onze kennis is dus altijd up-to-date.

De allerbeste SEO en SEA specialisten
Ompro kiest voor slimme en gecombineerde inzet van brede en gespecialiseerde kennis. Door te werken vanuit een generalistische visie met helikopterview, houden we altijd de hoofddoelstellingen in beeld. Per onderdeel (bijvoorbeeld SEO en SEA) werken we vervolgens met specialisten die tot de top van hun vakgebied behoren. 

Resultaat is alles
Kies je voor Ompro? Dan kies je voor een resultaatgerichte partij en een prettige, informele samenwerking. Wij vinden dat online marketing begrijpelijk, leuk en effectief moet zijn. Vanaf het opzetten van nieuwe campagnes, het managen van lopende projecten en het coachen op de werkvloer: wij zetten ons voor de volle 100% in voor jouw online resultaten.

Ik en mijn team staan voor je klaar!