Alles wat je moet weten over zakelijke kredieten als startup

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:18

Persbericht - Bedrijfsinvesteringen worden soms gedaan vanuit een eigen vermogen, maar het is doorgaans gebruikelijker je hiervoor te richten op vreemd vermogen. We onderscheiden verschillende varianten, maar de zakelijke lening en het zakelijk krediet zijn de twee leenvormen die het vaakst voorkomen en derhalve het meest gebruikelijk zijn.

Ondanks dat de termen qua naam weinig van elkaar verschillen, liggen ze in de praktijk wel degelijk flink uit elkaar. Een zakelijke lening is de simpelste vorm. Je leent een bedrag bij een kredietverstrekker, je ontvangt dit bedrag tegenover een bepaalde rente en je besteedt dit bedrag aan hetgeen je voor ogen had.

Zakelijke kredieten – wat zijn het?

Een zakelijk krediet is echter een stuk flexibeler. Anders dan bij een zakelijke lening stel je een limiet vast. Je kunt, tot de limiet, geld opnemen. Hoeveel je opneemt en hoevaak je dit doet – dat is aan jou als ondernemer. Daarbij komt vanzelfsprekend ook een rente kijken, maar die betaal je alleen over het bedrag dat je daadwerkelijk hebt opgenomen.

Wanneer voor zakelijk krediet kies ik?

Een zakelijk krediet heeft de voorkeur boven andere leenvormen in tal van situaties. Waar een lening zich meer leent voor investeringen waarbij het te betalen bedrag vooraf bekend is, is een zakelijk krediet bij uitstek bedoeld voor situaties waarin dit niet het geval is. Een bedrijfswagen kopen is derhalve iets voor een zakelijke lening, terwijl een verbouwing van het bedrijfspand naar het afsluiten van zakelijk krediet neigt. Je weet tenslotte nooit echt zeker hoeveel dit precies gaat kosten, maar hebt veelal wel een maximaal eindbedrag in gedachten. De situatie verandert overigens wanneer je de bedrijfswagen in termijnen kunt betalen.

Een ander gebruiksdoeleinde van een zakelijk krediet is de spreekwoordelijke stok achter de deur. Daarmee doelen we op het feit dat zo’n krediet er, mits je er juist mee omgaat, altijd voor zorgt dat je een bedrag achter de hand hebt. Gebruikers kunnen daarmee direct inspringen op ontwikkelingen op de markt en hoeven geen bedrijfskansen aan zich voorbij te laten gaan door een gebrek aan eigen vermogen.

Hoe werkt het afsluiten van een zakelijk krediet?

Het afsluiten van een zakelijk krediet gebeurt doorgaans bij een bank, hoewel er ook niet-bancaire kredietverstrekkers zijn. Het spreekt voor zich dat hier uiteenlopende eisen aan worden gesteld. De exacte eisen hangen af van de verstrekker in kwestie, maar voorbeelden van algemene eisen zijn een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) voor een specifieke periode, een minimale omzet, een positief eigen vermogen en winst. Men kan bijvoorbeeld vragen om een KvK-registratie van minstens vijftien maanden of een minimale omzet van €50.000 per jaar.

Hoe werkt het oversluiten van een zakelijk krediet?

Het kan zijn dat je, ten tijde van het afsluiten van een zakelijk krediet, reeds een zakelijke lening hebt lopen. In dat geval is oversluiting mogelijk aan de orde. Hierbij gaat de oorspronkelijke lening op in de nieuwe. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de eerdere lening af te lossen met behulp van het zakelijke krediet. Sommige kredietverstrekkers bieden hierbij ondersteuning aan. In andere gevallen moet je de oversluiting zelf regelen, mogelijk met hulp van een financieel adviseur.

Wat moet ik verder nog weten over een zakelijk krediet?

Ben je van plan om je verder te verdiepen in het afsluiten van een zakelijk krediet? Dan loont het absoluut om niet op één paard te wedden. Vraag meerdere offertes van uiteenlopende partijen aan: alleen dan kom je erachter welke verstrekker bij jou past. De ene organisatie biedt bijvoorbeeld meer ondersteuning dan de ander, terwijl ook de eisen voor het überhaupt afsluiten van een zakelijk krediet onderling wezenlijk verschillen. Door de offertes goed met elkaar te vergelijken, ontwikkel je een helder beeld van wie wat biedt – inclusief de bijbehorende voor- en nadelen.