Auto van de zaak of privéauto?

Ondernemers hebben veel zaken waar ze aan moeten denken. Een van die zaken is de auto. Is het verstandiger om een auto van de zaak aan te schaffen, of is toch een privéauto een beter idee?

Een prospect die belt voor een netwerkgesprek, je bank die nog even wilt babbelen over je financieringsaanvraag en een stagiaire die graag wilt weten of er bij jou plek is om zijn scriptie te schrijven. Herkenbaar? Als ondernemer heb je wel wat beters te doen dan auto's uitzoeken en hiervoor de autoverzekering berekenen. Toch kan het lonen om je eens te verdiepen in het al dan niet zakelijk rijden.

Uitstraling
Hoewel veiligheid en rijcomfort natuurlijk het belangrijkste zouden bij het kiezen van een auto… ook uitstraling telt mee. Vooral voor ondernemers. Neem je een bankdirecteur die aan komt crossen in een roze Twingo net zo serieus als zijn collega die in de nieuwste Audi rijdt? Of wat dacht je van een vegan cateraar voor festivals die in een Hummer rondtoert? Precies. Je auto moet een verlengstuk zijn van je bedrijfsvisie. Het maakt in eerste instantie weinig uit of je de auto inzet als promotiemiddel of gewoon een vervoersmiddel van en naar je klanten, maar je wilt dat de auto uitstraalt waar jij voor staat. Of dat in elk geval niet tenietdoet.

Zakelijk
Het klinkt te simpel: zakelijk rijden is goedkoper, alle kosten zijn immers voor de zaak en dus aftrekbaar van je winst. Echter zit daar vooral voor startups en kleine ondernemers een addertje onder het gras. De kosten hoest je namelijk zelf op en kan je pas aan het einde van de rit van de winst aftrekken. Daarbij komt dat je de btw (jaarlijks circa 2,7%) en bijtelling (op de catalogusprijs en afhankelijk van je auto) weer bij je inkomen moet optellen en dat je over de winst maximaal 51,95% belasting betaalt. Vooral als je in de opstartfase staat of bezig bent met innovatie waardoor het onzeker is hoeveel winst je gaat binnenhalen op jaarbasis, kunnen de onzekerheid en de hoge kosten voor de bijtelling je parten spelen. Voordat je nu kostbare tijd gaat verdoen met het rekenwerk en uitzoeken van BPM-regels; bereken met deze tool of een zakelijke of privéauto voor jou als ondernemer goedkoper is.

Privé
Terwijl je start als zzp'er of wacht op het grote geld van je investeerders, kun je overwegen een auto te private leasen. Zo rijd je in de nieuwste wagens, heb je geen omkijken naar onderhoud, je autoverzekering of het betalen van apk-beurten. Het is tanken en gaan. En na de vastgelegde periode lever je de auto in om weer met een gloednieuw type de garage te verlaten. Daarbij kun je met zo’n auto 0,19 cent per zakelijke kilometer aftrekken van de opbrengst. En een privéauto kun je natuurlijk prima inzetten als reclamemiddel. Deze aftrek geldt ook als je je huidige privéauto zakelijk inzet. Dan mag je zelfs, indien je een kilometerregistratie bijhoudt, de btw van je onderhoudsbeurten zakelijk aftrekken.

Gelopen race
Het kiezen tussen zakelijk en privé rijden is niet per direct een gelopen race. Houd rekening met de kosten per maand, je te verwachten winst en hoe graag je met een wagenpark in je inventaris wenst te zitten. Denk aan zaken als afschrijving, onderhoud en eventuele collega's of zakenpartners die mogelijk ook een 'bedrijfsauto' willen. Kies je dan voor een uniform wagenpark, of kiest iedereen zelf wat prettig rijdt? Succes met rekenen en bedenk je; een succesvolle ondernemer besteedt zo min mogelijk tijd aan randzaken.

Pricewise vergelijkt voor de markten energie-, auto-, zorg-, lenen en wonen alle verzekeringen van alle leveranciers om consumenten de laagste prijs/kwaliteitgarantie te bieden. Pricewise vindt dat iedereen namelijk de beste deal verdient voor energie, verzekeringen, internet & tv en lenen. Daarom maken we je wakker en wijzer, en zettten we de markt samen op scherp.

Tenslotte kunnen bezoekers van onze website binnen een aantal klikken de leveranciers vergelijk en tegelijkertijd overstappen naar een goedkopere aanbieder. Als, er nog vragen zijn hebben wij nog een overstapcoach die jou live kan helpen gedurende het overstapproces van verscheidene aanbieders.

Probeer nu meer te besparen op je vaste lasten op de volgende webpagina: https://www.pricewise.nl/energie-vergelijken/ .

Wat is Pricewise haar verdienmodel?

Pricewise krijg per afgesloten contact een vergoeding van de energieleveranciers, verzekeraars en aanbieders. Voor deze vergoeding leveren wij een aantal essentiële diensten zoals, nieuwe software mogelijkheden zodat elke bezoeker zo goed als mogelijk wordt geholpen qua look & feeling in het overstapproces. Daarnaast proberen we de bezoekers het zo makkelijk mogelijk te maken, waardoor de bezoeker geen frustratie ervaart in het gehele proces.

We krijgen een vergoeding van de energieleveranciers, verzekeraars en aanbieders per afgesloten contract. Voor deze vergoeding leveren we een groot aantal essentiële diensten. We ontwikkelen en verbeteren voortdurend onze software, zodat jij makkelijk en transparant de markt kunt vergelijken. Onze productmanagers onderhandelen de scherpste tarieven voor je. Onze experts halen alle addertjes voor je boven het gras. En onze klantenservice helpt je met al je vragen tijdens het vergelijken, aanvragen en overstappen. Maar ook lang erna.