Bank en informals steeds vaker betrokken bij Collin Crowdfund

Hoewel sommigen crowdfunding juist zien als een alternatief voor geld lenen bij de bank of in zee gaan met een investeerder, ziet Collin Crowdfund juist dat deze twee partijen steeds vaker een rol spelen bij hun campagnes. Eén op de vier crowdfundingcampagnes wordt tegenwoordig gedaan in combinatie met een lening bij de bank.

Dit laat algemeen directeur Jeroen ter Huurne van Collin Crowdfund weten aan Investeerders.nl. Zijn platform is in Nederland dit jaar qua geldbedragen het grootste crowdfundingplatform van Nederland en verwerkt regelmatig vrij grote aanvragen. Waar crowdfunding met name populair is voor aanvragen van één of anderhalve ton, heeft Collin al een aantal campagnes van boven de half miljoen euro gehad en zijn er ook al succesvolle campagnes van boven de één miljoen euro gefinancierd.

Tegenwoordig gaan via Collin ruim 25 procent van de crowdfundingcampagnes in combinatie met een banklening. Ook informele investeerders zijn steeds vaker betrokken. Volgens Ter Huurne is dit niet onlogisch, omdat het platform grote bedragen niet schuwt. En dan kom je al snel terecht in de wereld van co-financieringen, zo zegt hij.

Verwijzing naar informele investeerder
Ondernemers die via crowdfunding op zoek zijn naar grote bedragen, worden door Collin regelmatig eerst naar informals verwezen. Die kunnen dan het eigen vermogen versterken door aandelen te kopen, maar als de ondernemer dit niet wil, kan de informele investeerder ook van dienst zijn door een achtergestelde lening te verstrekken.

Hoewel er tegenwoordig elke maand wel een campagne wordt gestart waarbij een informal betrokken is, benadrukt Collin dat het geen informalsnetwerk is en daartoe ook geen ambities heeft. “Informals zijn niet voor iedereen geschikt. Maar wij kijken altijd of dit wel de beste oplossing voor ondernemers is." 

"Al heeft het aanhaken van informals ook weleens betekent dat het geld van een crowdfundingcampagne niet langer nodig was, aan het einde van de dag wil ik in de spiegel kunnen kijken en zeker weten dat ik het beste advies gegeven heb aan ondernemers. Informals kunnen soms andere deuren openen dus ook die mogelijkheid nemen wij altijd mee.”

Eurolutions is een internetuitgeverij uit Utrecht dat zich heeft gespecialiseerd in zakelijke media. Het werd opgericht in 2002 en verdiende in eerste instantie zijn sporen als website-bouwer. Al snel werd de opgedane kennis en ervaring ingezet om andere (startende) ondernemers te informeren.

Eurolutions beheert momenteel enkele eigen online uitgaves die allen gerelateerd zijn aan zelfstandig ondernemen of aan ecommerce-activiteiten, zoals het starten van een eigen webwinkel. Enkele van de websites uit het portfolio van Eurolutions zijn Investeerders.nl, Ondernemen & Internet, BVbeginnen.nl en Ondernemersadministratie.nl. Op deze websites vinden startende ondernemers, particuliere investeerders en zzp'ers honderden pagina's vol interessante en nuttige informatie die hen helpen met het oprichten van een bedrijf, het investeren met eigen vermogen of het opgeven van hun belastingen.