Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijfscultuur in tijden van coronacrisis? Nmbrs geeft tips!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:23

Persbericht - Bij Nmbrs geloven we in een sterke bedrijfscultuur. Maar waarom vinden we dat zo belangrijk? En hoe kun je zo’n bedrijfscultuur bewaken, léven? Dat is in een normale situatie al niet gemakkelijk, het wordt nog ingewikkelder in tijden van coronacrisis, en de meeste medewerkers thuiswerken.  We vragen het Mariel Dommering, Chief People Officer bij Nmbrs.

In onze cultuur: vertrouwen

‘We werken bij Nmbrs met zo min mogelijk regels. Regels kunnen nooit élke situatie afdekken, en je medewerkers zullen ten onrechte denken dat zolang ze niets doen dat niet expliciet verboden wordt, ze het juiste doen. Liever sturen we daarom op cultuur. Mensen weten dan eigenlijk veel beter weten wat ze moeten doen. Ze kunnen namelijk afgaan op hoe zij denken dat het moet. En daar vertrouwen we op: dat mensen de juiste keuzes maken, dat ze daar achter staan en het gesprek erover durven aangaan.’

Wat dat betekent, in de praktijk? ‘We werken bij Nmbrs in twee kantoren, een in Amsterdam en een in Lissabon. Als iemand het nodig vindt om naar het andere kantoor te reizen: prima, ga maar. Wil je een bedrijfsuitje organiseren? Organiseer het maar, schat zelf in of de kosten redelijk zijn. Wat je merkt is dat als je mensen die eigen verantwoordelijkheid geeft, ze juist extra goed nadenken over dit soort keuzes.’ 

Hoe je een bedrijfscultuur creëert (spoiler: het vraagt meer dan een leus op een koffiemok)

Een bedrijfscultuur ontstaat – en evolueert – organisch en wordt dus niet van bovenaf tot in detail opgelegd. Maar je kunt het als HR-manager wel handen en voeten geven door een aantal kernwaarden of richtlijnen op te stellen’, zegt Mariel. 

Een bekende valkuil is ‘dat je die kernwaarden op een stel koffiemokken laat drukken en denkt dat de rest vanzelf gaat’. Oké, oké, Mariel chargeert een beetje, maar je snapt haar punt: ‘Het is belangrijk dat management een bedrijfscultuur faciliteert en in die geest handelt.’

Een voorbeeld: ‘Bij Nmbrs geloven we dat er magie ontstaat wanneer medewerkers samen zijn, samen werken. Dan moet je er wel voor zorgen dat je mensen een prettige werkomgeving biedt waarin ze samen willen komen; dat je niet moeilijk doet over medewerkers die naar het andere kantoor willen reizen; en dat je veel evenementen voor medewerkers organiseert.’

Bijsturen op bedrijfscultuur tijdens de coronacrisis

Tja, en dan ontstaat er een coronacrisis. Dan heb je een bedrijfscultuur waarin medewerkers prettig samenwerken, zoals die bij Nmbrs is ontstaan, en dan moeten ze ineens thuiswerken, alleen! Hoe kun je er dan nog voor zorgen dat de bedrijfscultuur ‘levend’ blijft?

Mariel stond hierbij stil in een een recente editie van de Nmbrs Homeschool-serie (volg ons YouTube account voor meer van dit soort openbare webinars!). Er waren voor Nmbrs twee grote uitdagingen, zegt ze. 

Om te beginnen was daar die eigen verantwoordelijkheid die Nmbrs-medewerkers voelen. Daar komen ze nu mee in de knoop, merkte Mariel. ‘Collega’s proberen net zoveel gedaan te krijgen als vóór de crisis. Anders voelt het voor ze alsof ze te weinig verantwoordelijkheid nemen. Maar de situatie is anders: sommigen werken nu in een klein appartementje en moeten ook nog op de kinderen letten, hen misschien wel thuisonderwijs geven. Het is dan niet realistisch om jezelf dezelfde werkdoelen te stellen. Op de wat langere termijn houdt niemand dat vol, dus ook je werkgever is hier niet bij gebaat. Bij Nmbrs hebben we aan onze kernwaarde “we vertrouwen erop dat je het juiste doet”, dit toegevoegd: “En je familie komt op de eerste plaats”. We stuurden iedereen er een berichtje over. De thuissituatie is voor elke medewerker anders, dus algemene regels werken niet, maar nu is er wel een soort richtlijn.’

Zo veel mogelijk samen aan iets werken, wat juist centraal staat in de bedrijfscultuur van Nmbrs, is ook lastiger geworden. ‘We gingen direct nadenken hoe we dat in deze tijd konden organiseren.’ Mariel dacht aan fika’s, een Zweedse traditie: collega’s nemen rond een uur of drie pauze, kop koffie of thee erbij, en praten wat met elkaar — nadrukkelijk niet over het werk. ‘Zulke breaks hebben wij nu ook elke week, maar dan virtueel én met een twist: elke “fika” vertelt een van onze collega’s iets over zijn of haar passie. Soms wordt het een heuse workshop — we hebben we al yoga-lessen gehad, boekbesprekingen en kooklessen!’

Geen paniek: ook vrijdagmiddagborrels kunnen doorgaan. Maar Mariel ontdekte wel een nieuwe uitdaging. ‘Ik vind het belangrijk om te kletsen met collega’s. Eens vragen hoe het met de zwangerschap gaat, of met de kat die laatst werd geopereerd. Op een borrel, of even tussendoor op een gewone werkdag, kun je dat iemand heel gemakkelijk even vragen. Maar als je net allemaal bent ingelogd voor een virtuele vergadering of borrel, en er maar één tegelijk aan het woord kan zijn, voelt dat gek. Toch probeer ik ook dan eerst wat te kletsen, net zoals ik dat doe in Slack, ons interne chatprogramma.’

Niet alleen maar obstakels — er zijn ook gifjes!

De crisis zorgen niet alleen voor uitdagingen. Dankzij de sterke bedrijfscultuur, en doordat Nmbrs zonder managers werkt, zit niemand in deze tijd te wachten tot een leidinggevende ze aan het werk zet. ‘Iedereen weet wat-ie doen moet, en is gemotiveerd om aan de slag te gaan.’ 

Een andere positieve verrassing: ‘Juist doordat we nu van digitale communicatie afhankelijk zijn, zie ik dat nieuwe medewerkers een extra warm welkom krijgen van hun collega’s op Slack. Ze worden bedolven onder hartelijke welkomstboodschappen en vrolijke gifjes.’

Hopelijk helpen Mariels ervaringen je bij het in stand houden van de bedrijfscultuur. Nieuw bij Nmbrs zijn onze homeschools: elke donderdagochtend delen Nmbrs-specialisten in webinars van een half uurtje tips en ervaringen op tal van gebieden binnen HR. Hier vind je het programma — tune in!