Bellen via internet: hoe werkt het?

Steeds meer bedrijven, maar ook particulieren, stappen geheel of gedeeltelijk over op bellen via internet. Waarom doen zij dit? Wat zijn de voordelen, en zijn er ook nadelen? Is online bellen de toekomst, en wat gaat er dan met onze telefoonlijnen gebeuren?

De telefoon wordt minder populair

We merken het allemaal: we pakken als we iemand willen spreken steeds minder vaak de telefoon. Of beter gezegd: we pakken steeds vaker onze telefoon, maar niet per se om te bellen. We spreken elkaar steeds vaker digitaal; via social media of apps als WhatsApp. Een berichtje is zo gestuurd en is een stuk minder hoogdrempelig dan een telefoongesprek. Je kunt het sturen wanneer het jou uitkomt en hoeft je geen zorgen te maken om de vraag of de ontvanger op dat moment al dan niet gestoord wil worden.

We kunnen stellen dat we sinds de komst van het internet meer contact met elkaar hebben gekregen, de mogelijkheden zijn tenslotte uitgebreider en laagdrempeliger geworden, maar wel minder persoonlijk. Een echt gesprek voeren, of dat nu via de telefoon is of face to face doen we steeds minder.

Als we bellen, doen we dat steeds vaker via internet

Natuurlijk worden er nog steeds aardig wat telefoongesprekken gevoerd, al zijn dat er minder dan vroeger. De manier waarop we deze voeren is echter ook aanzienlijk veranderd, al hebben we dat vaak niet eens in de gaten.

Waar we vroeger uitsluitend konden bellen via telefoonlijnen, wordt er nu veel bellen via internet gebruikt. En daar merken we eigenlijk helemaal niks van. Heb je wel eens een telefoongesprek gevoerd via WhatsApp? Deze functie wordt steeds vaker gebruikt, en voor veel mensen lijkt het alsof ze ‘gewoon’ iemand bellen op dat moment. Niets is echter minder waar. Deze gesprekken lopen namelijk niet via telefoonlijnen, maar via internet. Zeg eens zelf, heb je dat verschil ooit gemerkt?

Ook bedrijven stappen over

Ook steeds meer bedrijven besluiten over te stappen op bellen via internet. Dit heeft voor hen namelijk tal van voordelen boven bellen via reguliere telefoonlijnen. Ten eerste zijn de kosten stukken lager. Daarnaast geeft het bellen via internet, ook bekend als VoIP bellen, bedrijven ongekende flexibiliteit. Zij beheren zelf hun telefooncentrale, gewoon online, en kunnen hierop precies instellen wat er met de verschillende binnenkomende telefoontjes moet gebeuren. Op deze manier kan de telefoon zelfs worden opgepakt als er die dag niemand op kantoor is, de binnenkomende gesprekken kunnen worden doorgeschakeld naar een toestel, en dat kan uiteraard ook een mobiele telefoon zijn, dat zich waar dan ook ter wereld bevindt. Een telefoonlijn is hiervoor niet meer nodig, enkel een internetverbinding is vereist.

Zakelijke teksten zijn mijn passie. Als journalist en tekstschrijver verdiep ik mij in zakelijke en economische onderwerpen met specialisatie in retail, e-commerce en fashion.