Beperk jouw kredietrisico: 3 tips om jouw facturen wél betaald te krijgen

Maandelijks gaan er circa 300 bedrijven failliet. Daar kan jouw klant zomaar tussen zitten. Je krijgt dan te maken met het kredietrisico oftewel debiteurenrisico. Wat is dat? Het kredietrisico/debiteurenrisico is een investeringsrisico van een verlies dat plaatsvindt als een klant (de kredietnemer) zijn beloofde betalingen niet meer kan voldoen. Wat dat kredietrisico in de praktijk betekent? Je bent bezig met of hebt een opdracht uitgevoerd, maar je klant gaat voordat hij heeft betaald failliet. Daardoor kan hij zijn beloofde betalingen niet meer nakomen en kan jij je inkomsten wel vergeten. Dit kunnen grote risico’s zijn voor de gezondheid van jouw onderneming! Zeker bij een hoge concentratie debiteuren.

Aan de slag om het kredietrisico te beperken

Maar gelukkig zijn er mogelijkheden om het kredietrisico te beperken of af te dekken. Je kunt bijvoorbeeld een kredietverzekering afsluiten om hiermee het kredietrisico af te kopen. Ook kan je gebruikmaken van de debiteurenfinancieringsvorm factoring. Want verkoop je je factuur aan een factoringmaatschappij als Svea? Dan dek je het kredietrisico af, beschik je direct over je geld én wordt het debiteurenbeheer overgenomen.

Maar er zijn nog meer manieren om het kredietrisico te verkleinen. Je kunt bijvoorbeeld ook zelf aan de slag gaan om het debiteurenrisico te beperken. Onze operationeel directeur, Rutger van der Starre, zet de 3 belangrijkste tips voor je op een rij:

• Vraag financiële gegevens op bij de Kamer van Koophandel om het kredietrisico te beperken

Het is bij grotere organisaties vaak gebruikelijk om van elke klant vooraf financiële gegevens op te vragen. Dat voorkomt vervelende verrassingen, waardoor jij kredietrisico kunt lopen. Helaas schiet deze inventarisatie er bij veel MKB’ers & ZZP’ers snel bij in, omdat ze er simpelweg geen tijd voor hebben. Toch loont het om hier vooraf tijd in te steken, want in slechts een paar minuten kan je jouw debiteurenrisico flink verlagen.

Rutger: "Begin met het opzoeken van de (gratis) basisgegevens van een bedrijf bij de Kamer van Koophandel (KvK). Vervolgens kan je hier voor slechts een paar euro een uittreksel uit het Handelsregister en de jaarrekening van de organisatie downloaden. Het verzamelen van deze financiële gegevens is een kleine investering die zich makkelijk terugverdient als er een keer een klant tussen zit met financiële problemen of een aanstaand faillissement. De informatie die in deze documenten staat, zegt namelijk veel over het kredietrisico dat je aangaat als je met die partij in zee gaat. De KvK heeft tips opgesteld die helpen om het document te lezen. Die helpen je uiteindelijk om het risico in te schatten en te bepalen of het verstandig is zaken te doen met de betreffende klant.”

• Voer een persoonlijk kennismakingsgesprek met je nieuwe klant om het debiteurenrisico te verkleinen

Daarnaast is het de moeite waard om voorafgaand aan de opdracht in gesprek te gaan met jouw aanstaande klant. Ga er persoonlijk langs of nodig de klant uit om elkaar beter te leren kennen. Vraag naar de gang van zaken en naar recente opdrachten. Probeer ‘tussen de regels door’ te luisteren, om erachter te komen hoe het financieel gaat en hoe groot het kredietrisico is. "Een persoonlijk gesprek schept een band. Los van het feit dat dit informatie over het debiteurenrisico op kan leveren, zorgt het ook voor een kleinere kans op praktijken achter jouw rug om. Door elkaar in de ogen te kijken, stuur je aan op meer onderling vertrouwen," licht Rutger toe.

• Maak gebruik van factoring: en voorkom kredietrisico bij wanbetaling en faillissementen

Wil je het kredietrisico door wanbetaling of faillissement van jouw klant volledig wegnemen? Dan is dat een van de redenen om gebruik te maken van factoring. Rutger: “Als factoringmaatschappij nemen wij bij aankoop van de facturen ook het kredietrisico van ondernemers over. Zodat jij je geen zorgen meer hoeft te maken over eventuele faillissementen of wanbetaling. Want dit is ons kredietrisico.

Sterker nog: dankzij factoring krijg je met de verkoop van jouw zakelijke facturen het geld hiervan ook binnen 24 uur uitbetaald. Ook voeren wij het debiteurenbeheer voor jou uit. Dit bespaart je kostbare tijd. Zo kan jij je volledig focussen op jouw onderneming”, zegt Rutger.

Informeer naar factoring om jouw debiteurenrisico te beperken

In onze praktijkcases lees je meer over de ervaringen van onze klanten, de beweegredenen van hun keuze voor factoring als alternatief voor een vaak (te) dure kredietverzekering en de meerwaarde van factoring voor hen. Wil je meer weten over het debiteurenrisico? Krijg je graag meer uitleg over factoring? Of ben je benieuwd wat we specifiek voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op en wij vertellen je graag meer.

Specifiek voor de groep MKB & ZZP ondernemers die vaak bij banken niet in aanmerking komen voor een financiering is factormaatschappij Svea Finans in 2002 opgericht.

Als factormaatschappij kopen wij -door middel van Factoring- zakelijke facturen van ondernemers en betalen deze binnen 24 uur aan hen uit. Op deze manier genereren wij werkkapitaal voor ondernemers en brengen wij betalingstermijnen terug naar 1 dag!

Met deze flexibele financieringsvorm maakt Svea ondernemen mogelijk voor zowel de kleine ZZP'er, het MKB en de grote corporate organisaties.

Wie is Svea Finans?
Als onderdeel van het Zweedse Svea Ekonomi hebben wij -door de banklicentie van onze moedermaatschappij- zeer sterke financiële armslag en durven we met onze brede ervaring op het gebied van Credit Management net een stap verder te gaan.
Wij delen onze kennis en ondernemen graag met onze klant mee. Kijken naar de mens achter het bedrijf en denken graag mee in oplossingen. Op deze manier kunnen wij onze klanten waar nodig maatwerk bieden.

De 5 zekerheden van Svea Finans Factoring
-  Zekerheid van betaling binnen 24 uur
-  100% verzekerd voor faillissement van je klanten
-  Overname debiteurenbeheer
-  Flexibele financiering
-  Géén onverwachte extra kosten

Wil jij ook zorgeloos JA! kunnen zeggen tegen die interessante opdracht, extra investering of het realiseren van groei?
Kijk dan op www.svea.com of neem contact met ons op via 0182-624400.