Bescheiden Nederlandse ondernemers uitgedaagd voor het NK Pitchen 2017

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:45

Persbericht - ​Nederlandse ondernemers staan niet in de rij om uit te dragen waar ze goed in zijn. Noem het Hollandse bescheidenheid of de ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’-cultuur, maar pitchen is niet favoriet. Nathalie Mangelaars van Pitch Queen daagt alle Nederlandse Ondernemers uit om zich op te geven voor het NK Pitchen, dat op 27 maart plaatsvindt in de Jaarbeurs in Utrecht.

Voor Nederlandse ondernemers staat pitchen gelijk aan verkopen. “Een gemiste kans”, aldus Nathalie Mangelaars, eigenaresse van Pitch Queen en organisator van het NK Pitchen voor Ondernemers. “Het doel van een pitch is om de connectie te maken met de ander. Door nieuwsgierigheid op te wekken laat je zien waarin je je onderscheidt. Binnen 1 minuut beslist een potentiële klant niet of er daadwerkelijk zaken worden gedaan. Maar klanten weten wel of ze enthousiast zijn om meer te weten te komen over je bedrijf. Wanneer Nederlandse ondernemers pitchen als ‘enthousiasmeren’ gaan zien in plaats van verkopen, neemt dit al een hoge drempel weg.”

Bescheidenheid siert Hollandse pitch

“Nederlandse ondernemers zijn erg bescheiden. Momenteel zijn wij op zoek naar deelnemers voor het Nederlands Kampioenschap Pitchen. Het is een open inschrijving, maar we hebben ook ondernemers benaderd die een pitchvideo online hadden staan. Van de benaderde ondernemers zei 74%: “Wie ik? Is mijn pitch goed genoeg?”. Volgens Mangelaars kenmerkt deze bescheidenheid ook de Hollandse pitch. “In Nederland zeggen we eerder: ‘Wij krijgen er echt energie van dat wij voor de klanten mogen werken die tot de top 5 behoren in onze branche’. In plaats van het Amerikaanse: ‘Wij zijn de beste in onze branche en werken ook alleen voor de beste bedrijven.’ Bescheidenheid kenmerkt de Hollandse pitch en vinden wij prettiger om naar te luisteren.”

Zet jouw bedrijf in de schijnwerpers

Mangelaars heeft goed nieuws als jij jouw bedrijf landelijk in de schijnwerpers wil zetten. “Ik daag alle bescheiden Nederlandse ondernemers uit om zich in te schrijven voor de voorronde van het NK Pitchen voor Ondernemers 2017. Dit kan nog tot en met 6 februari aanstaande. Mocht je toch nog niet klaar zijn om je in te schrijven als pitcher voor deze wedstrijd, laat je dan eerst inspireren. Je kunt de finale van het NK Pitchen op 27 maart 2017 in de Jaarbeurs Utrecht live bijwonen als bezoeker.”