Betere radiocommercials maken als geheim reclamewapen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:30

Persbericht - Het medium radio wordt nog wel eens als goedkoop en minder sexy alternatief voor tv gezien. Maar is dat wel terecht? Het Amsterdamse voice-over kantoor VoiceCowboys (maker van radiocommercials) denkt van niet. Want als het om bereik gaat staan veel adverteerders er niet bij stil dat ca. 13 miljoen Nederlanders per week naar de radio luisteren. Trouwe luisteraars die gemiddeld 2 uur per dag hun favoriete hits meefluiten. Toch wordt er vaak vooral werk gestoken in een goede tv-commercial om daarna er nog ‘even’ een radiospotje bij te maken. Een gemiste kans volgens het stemmenbedrijf.

De radio bereikt Nederlanders overal. Zowel thuis als op het werk, en daarmee B2B- en B2C in één. Maar bovenal is de radio eigenlijk het enige medium dat tijdens de autorit kan worden geconsumeerd. Een geweldig moment voor adverteerders, want precies dan kunnen bedrijven een massamedium inzetten om volledig ongestoord een audioboodschap over te brengen. Waar tv-reclames vooral een zapmoment zijn is dat traditioneel bij de radioreclames niet aan de orde. Dat schept een geweldig één op één moment met de luisteraar.

Online marketing is absoluut gedetailleerder en sneller meetbaar dan radioreclame, maar is dat belangrijk voor merken die de massa breed, consistent en kosteneffectief moeten bereiken? Zij hebben via de radio direct toegang tot miljoenen Nederlanders, tegen een tarief waarbij televisie het direct aflegt. Sterker, door de veel lagere tarieven van radioseconden komen consumenten tot wel 4 keer meer in contact met radiospots dan tv-spots (uitgaand van hetzelfde budget). Een mediabureau kan je dit zo voorrekenen.

VoiceCowboys merkt uit eigen waarneming op dat, ondanks de genoemde plussen, de gemiddelde radiospot er helaas niet het maximale uit haalt. Naar de reden is het gissen, wellicht omdat marketeers minder met het medium hebben of omdat dat de radioreclamemarkt later tot wasdom is gekomen dan bij tv. Immers commerciële etherradio kennen we pas goed in Nederland sinds late jaren ’90. Hoe dan ook: zwakke concurrentie in combinatie met goedkoop bereik is pure winst voor slimme adverteerders.

Is een goede radiocommercial maken moeilijk? Niet echt. Want er zijn altijd een aantal basis ingrediënten waarop je kunt terugvallen, zonder het wiel opnieuw te hoeven uitvinden. Zo zijn humor en een opvallend thema twee belangrijke factoren voor een geslaagde radiocampagne. Luister maar eens hoe deze adverteerder een opvallend spotje in een grappig jasje heeft gestoken. Met veel gratis aandacht in diverse media voor deze campagne als kers op de taart. Reken er maar op dat dit heeft gewerkt.

Met welke commercial brengt jouw bedrijf de mondhoekjes omhoog? Ga je voor een grap verpakt in een fluisterende spot? Gebruik je zelfspot? Of laat je Engelse voice-overs een grappige Nederlandse tekst inspreken? Wat je ook doet, gooi radiocommercials nooit zomaar de zender op en laat ze eerst horen aan vrienden en collega’s. De test: lacht men niet, is het niet grappig, lacht men een beetje, dan is het een beetje grappig en buldert men van het lachen.. dan is het een geslaagde spot! Tja, zo makkelijk kan pre-testen soms zijn ;-).