Bijna 40% van de Nederlandse consumenten is van plan meer uit te geven tijdens Black Friday 2020

’s-Hertogenbosch, 15-10-2020 – Maar liefst 39% procent van Nederlandse consumenten verwacht dit jaar meer geld uit te gaan geven tijdens Black Friday. Dit blijkt uit het onderzoek van BlackFridayNederland.nl waar 1.347 bezoekers aan deelgenomen hebben. De consumenten geven aan dit jaar door COVID-19 meer te kunnen besteden. Bovendien worden er betere deals verwacht door de COVID-19 crisis.

Opvallend genoeg blijkt uit het onderzoek dat COVID-19 geen negatieve impact lijkt te hebben op de aankopen tijdens Black Friday. De redenen voor de hogere bestedingen zijn; de verwachting op betere deals (48,10%) en het feit dat er meer geld te besteden is (28,10%).

“Opvallende cijfers wel” geeft Pablo Druijts van BlackFridayNederland.nl aan. “Bij onze oosterburen wordt juist gewaarschuwd dat de omzet van Black Friday door Corona erg kan tegenvallen dit jaar. Terwijl het er in Nederland op lijkt dat, ondanks een bijzonder uitdagend jaar, consumenten bereid zijn meer geld uit te geven tijdens Black Friday.”

Kink in de kabel?!
Of dat er straks ook daadwerkelijk meer wordt uitgegeven is nog maar de vraag. Maar liefst 48,10% van de ondervraagden geeft als argument aan meer uit te gaan geven, omdat ze betere deals verwachten tijdens Black Friday. Een veel genoemde verklaring voor deze betere deals is dat men verwacht dat veel winkels hun resultaten willen gaan “goedmaken”. Mochten er uiteindelijk geen goede deals zijn, is het dus nog maar de vraag of consumenten daadwerkelijk meer geld uit willen geven dit jaar. De hoogte van de korting lijkt dus een cruciale rol te spelen in het succes voor Black Friday 2020.

Meer te besteden door COVID-19
Aan de hoeveelheid consumenten die aangeven dit jaar meer te besteden gaat het in ieder geval niet liggen. In veel gevallen zijn ze van plan maar liefst meer dan €400,- uit te geven t.o.v. vorig jaar. Ook geeft 28,10% aan meer te kunnen besteden, omdat er geld over is dankzij COVID-19. Een reden hiervoor is o.a. omdat men niet op vakantie is geweest dit jaar.

Black Friday
Op 27 november 2020 is officieel de kortingsdag Black Friday. Black Friday staat vooral bekend om de hoge kortingen op elektronica producten. Deze dag komt van origine uit Amerika en wordt altijd gevierd op de dag na Thanksgiving, de vierde vrijdag van november. Het wordt gezien als dé start van het doen van de kerstinkopen. Inmiddels is Black Friday niet alleen in Amerika, maar ook in Europa een jaarlijks terugkerend fenomeen. Daarbij wint de kortingsdag ook in Nederland aan populariteit. Elk jaar doen er meer winkels mee en stijgen de online omzetten bij webshops op deze dag.

Over BlackFridayNederland.nl
BlackFridayNederland.nl is het eerste en het grootste Black Friday platform van Nederland (meer dan 2 miljoen bezoekers in november ieder jaar). De website helpt consumenten een overzicht te krijgen van alle Black Friday deals en deelnemers in Nederland.

Maddox Media is een online publisher, gevestigd in ‘s-Hertogenbosch, gespecialiseerd in performance based End of Year marketing. In ons portfolio zitten o.a. de grootste online Black Friday platformen van Nederland en België. Hiermee voorzien we de consument van een overzicht van alle deelnemende winkels en Black Friday en Cyber Monday deals. Dit doen we met het doel om deze kortingsdagen voor de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken, zodat iedereen profiteert van de aanbiedingen. Zo bezoeken meer dan 3 miljoen gebruikers onze websites in het laatste kwartaal van ieder jaar, waardoor we veel kansen zien om onze expertise verder uit te bereiden.