Bijna helft Nederlanders vindt bank niet transparant over kosten

42% van de Nederlanders vindt hun bank niet transparant over de bankkosten. We hebben vaak geen idee voor welke bankzaken we extra moeten betalen en hoe hoog die kosten zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van MeMo2 in opdracht van Knab onder ruim duizend Nederlanders.

Onduidelijkheid over kosten van een bankpakket
34% van de ondervraagden zegt geen idee te hebben hoeveel ze per jaar betalen aan hun bank. Een grote meerderheid denkt niet bij te hoeven betalen voor het gebruik van zaken als betaalalerts (83%), internetbankieren (70%) of een extra betaal- of spaarrekening (54%). Terwijl die wel vaak apart worden belast.

Daarnaast valt op dat van iedereen die niet minderjarig of student is, slechts 29% denkt te betalen voor het aanhouden van de rekening. Terwijl geen enkele grote bank een gratis bankrekening heeft voor die doelgroep.

Transparantie volgens het Spotify-model
Robbert Bakker (CEO bij Knab) pleit voor een duidelijkere kostenstructuur bij banken: “We weten tegenwoordig precies hoeveel we betalen voor onze film- muziek- of sportabonnementen, maar wat betreft bankkosten hebben we vaak geen idee. Bij Knab betaal je – net als voor Spotify of Netflix – een vast bedrag per maand waarvoor je onbeperkt kunt bankieren. Dat komt de transparantie in de bankkosten enorm ten goede. Het zou mooi zijn als andere banken daar ook meer duidelijkheid in scheppen.”

Knab is een online bank die vindt dat het net even anders kan in de financiële wereld. Sinds de oprichting in 2012 kozen meer dan 175.000 mensen voor de bank die innovatie en klantgerichtheid voorop stelt. Ruim 91% van onze klanten geeft aan tevreden te zijn met Knab.